Elias Hj Idris
Jewish Dictator!

Lelaki yang menjadi presiden pertama Turki ini lahir dengan nama Mustafa pada 12 Mac1881 di Tesalonika (kini menjadi sebagian daripada Greek). Sejarah telah membuktikan rekod buruk Mustafa ini dari sejak kecil lagi. Ada yang berpendapat beliau adalah seorang anak luar nikah yang telah diprogramkan oleh Yahudi untuk meruntuhkan Islam dan berkemungkinan bapa beliau adalah seorang Yahudi Donme, iaitu Ali Riza suami rasmi Zubeyde (Zubaidah). Ali Riza pula terkenal pula dengan sikapnya yang kuat minum arak dan terlibat di dalam angkatan tentera, selalu meninggalkan isterinya dan beliaulah yang bertanggungjawab menanamkan fahaman sekular kepada anaknya. Sejak Mustafa kecil lagi beliau ingin anaknya dididik dengan sistem barat dan mempersiapkan diri dengan ideologi-ideologi sekular.

Zubeyde pula ibu kepada Firaun moden, yang sangat membenci anaknya ini dan seumur hidupnya beliau tidak pernah menyusukan Mustafa. Ia mungkin kerana anak itu tidak dapat dipastikan siapakah bapanya? Zubeyde hanya memberi Mustafa menikmati susu dari ibu susu yang berkulit hitam dan bukan dari badannya sendiri. Keburukan Mustafa semakin terserlah apabila beliau tidak berminat dengan didikan agama dan beliau sering menentang serta membenci guru-guru agamanya di sekolah. Sebaliknya pula beliau cukup berminat dengan cara pendidikan barat. Jadi tidak hairanlah sekiranya beliau pernah mendapat pendidikan khas dari gereja Kristian selepas kematian bapanya yang diserang penyakit istentinal tuberculosis.

Bukan itu sahaja Mustafa memang gemar mengunjungi kedai-arak dan juga mengunjungi rumah- rumah pelacuran sebagai tempat untuk beliau berlibur. Dengan perwatakanya yang agak menarik beliau gemar memikat perempuan umtuk memuaskan kehendak hatinya dan beliau juga seorang kaki judi. Beliau suka bermain judi dari malam hingga ke pagi dan tabiat paling buruk firaun moden ini, beliau dikatakan seorang biseksual dan gemar melakukan hubungan seks di luar tabie di kalangan pelajar sekolah.

Sekiranya nafsu sedang menguasai dirinya denagn mudah sahaja beliau dapat memenuhinya dengan apa yang dicita, iaitu dengan mengalihkan pandangan masyarakat dengan menunjukkan bahawa beliau adalah bapa angkat kepada pelajar-pelajar tersebut. Sungguh aneh seorang pemimpin yang terlalu jijik sikapnya ini disanjung tinggi oleh masyarakat dunia sehingga mendapat pengiktirafan 'Bapa Pembangunan Turki Moden'.

Namun jauh panggang dari api. Mustafa memilih kerjaya sebagai tentera apabila masuk ke sekolah tentera di Tesalonika. Kemal adalah nama tambahan yang diberikan oleh guru Matematiknya yang masuk ke akademi tentera di Monastir pada tahun 1905. Apabila menjadi leftenan dia dihantar ke Damsyik di mana dia mula terlibat Gerakan Turki Muda, yang berusaha untuk membatasi fungsi dan kewenangan khalifah. Boleh dikata, saat itu sedikit demi sedikit telah terjadi sekularisasi terhadap khilafah Islam.

Mustafa Kemal Atarturk, menjadi ketua negara Turki selepas kejatuhan kerajaan Islam Bani Uthmaniah, apabila Turki menyerah kalah kepada pihak Bersekutu pada Oktober 1918 selepas kalah dalam Perang Dunia Ke-2. Pada mulanya dia berjaya di Hejaz, tetapi gagal di tangan Britain di Palestin. Namun Mustafa Kemal dapat bertahan di wilayah Turki sekarang, tetapi terpaksa berundur dari semua wilayah lain.

Mustafa Kemal pergi ke Samsun pada 19 Mei 1919 dalam usaha menghimpun kekuatan dengan memanggil satu kongres untuk memperincikan tindakan sepatutnya dalam mempertahankan negara. Dia disambut meriah di Ankara pada 27 Disember 1919. Ia adalah dalam usaha mengadakan perhimpunan kebangsaan pada 23 April 1920 dan membina laluan ke arah pembentukan Republik Turki.

Dalam masa yang sama dia menyusun gerakan menentang Greek yang menduduki Izmir. Perjanjian Sevres  pada 10 Ogos 1920 telah meletakkan perpecahan Empayar Uthmaniah sepenuhnya dan timbullah militia Kurayi Milliye. Mustafa Kemal telah berjaya menyatukan tentera Turki dengan militia Kurayi Milliye melalui perhimpunan yang diadakan.

Di medan perang: kepala yg dipancung!

Hasilnya, mereka berjaya kalahkan Greek dalam perang 20 hari di Sakarya (Ogos-September 1921) dan menang di pertempuran Dumlupinar, Ogos 1922. Dia telah mengadakan Perjanjian Kars dengan Kesatuan Soviet pada 23 Oktober 1921 dengan menyerahkan Georgia sekarang kepada Bolsheviks bagi mendapatkan semula bandar Kars dan Ardahan yang terlepas ke tangan Tsar Russia dalam perang Turki-Russia (1877-8) di zaman Bani Uthmaniah.

Dalam banyak hal kejayaannya itu telah memastikan kedaulatan Turki seterusnya. Perjanjian Lausanne 24 Julai 1923 telah menamatkan hampir sedekad perang yang dilalui dan Turki menjadi republik pada 29 Oktober 1923 apabila Mustafa Kemal menjadi presiden. Dalam usaha mengawal dan pembentukan semula negara ke arah tamaddun moden, dia membuat pembaharuan di 5 bidang utama negara;

A. Pembaharuan Politik - iaitu dengan memansuhkan sistem kesultanan (November 1922); mengisytiharkan republik (29 Oktober 1923); dan memansuhkan sistem khalifah ( 3 Mac 1924).

B.  Pembaharuan Sosial - mengiktiraf persamaan hak lelaki-wanita (1920-1934); pembaharuan dalam cara berpakaian dan memakai tudung (25 november 1935); menutup sekelian makam dan rumah penginapan fakir-miskin (31 November 1925); undang-undang nama keluarga (21 Jun 1934); memansuhkan nama gelaran (26 November 1934); menerima pemakaian kalendar antarabangsa (Masehi), waktu dan ukuran (1925-1931).

C.  Pembaharuan Undang-undang - memansuhkan kanun (1924-37); memperkenalkan undang-undang sekular melalui Turkish Civil Code(1924-37).

D.  Pembaharuan Pendidikan/budaya -  penyatuan pendidikan (3 Mac1924); pengenalan huruf Turki baru (1 November 1928); pembaharuan bahasa Turki/bandar sejarah (1931-32); peraturan pendidikan universiti (31 Mei 1933); dan meneroka bidang seni halus/ skulptur.

E.  Pembaharuan Ekonomi - memansuhkan sistem zakat 1/100; memberi galakan pertanian; memulakan pertanian moden; memberikan kemudahan dalam industri; dan pelan pembangunan dalam jalinan pengangkutan.

Kamu semua...

Setelah menjadi diktator secara mutlak, rakyat Turki terpaksa menerima reformasi anti-Islam. Malah dia mengaku akan menghancurkan Islam dalam kehidupan Turki. Menurutnya hanya dengan mengeliminasi segala hal berbau Islam, barulah Turki bisa 'maju' menjadi bangsa modern yang dihormati. Oleh itu mereka dilarang berkopiah Turki dan berjilbab, di mana mereka wajib berbusana, iaitu berpakaian cara Eropah, memakai aksara Latin, kalendar Masehi, dan hari minggu sebagai hari libur.

Mustafa Kemal menetapkan agar tiap warga Turki mencantumkan nama keluarganya seperti masyarakat Eropah dan Amerika. Ia juga memilih menggunakan nama "Ataturk" atau 'Bapak Bangsa Turki' pada 24 November 1934. Dia turut menekankan kajian tentang sejarah lama Turki sejak belum Islam dan Seljuk lagi dengan menghidupkan semula seni halus, seni patung sambil menggalakkan muzik, opera, ballet, teater, filem, panggung wayang dan sukan.

Pemilihan presiden dibuat 4 tahun sekali bermula pada 29 Oktober 1923, 1927, 1931, 1935. Mustafa Kemal menikah dengan Latife Hanim pada 29 Januari 1923 tetapi dapat bertahan sehingga 5 Ogos 1925. Dia mengambil anak angkat (dibaca anak zina - trend artis sekarang?) - Afet, Sabiha, Fikriye, Ulku, Nebile, Rukiye dan Zehra sambil seekor anjing shepherd yang diberikan nama mustafa.

Mustafa Kemal dikenali sebagai bapa sekularisme, iaitu satu bentuk fahaman yang memisahkan agama dari kehidupan seharian; faham kebendaan dan keduniaan semata-mata. Menurut fahaman ini, Islam hanya khusus tentang ibadat solat, puasa, zakat dan pernikahan sahaja sebagai hal peribadi.

Nota: Fahaman ini merebak pertama sekali ke Tanah Melayu yang dibawa oleh Onn Jaafar apabila teruja dengan kejayaan Mustafa Kemal Ataturk mensekularkan Turki sepenuhnya pada tahun 1938. Puncanya apabila ibunya seorang Turki, yang dikahwini ayahnya - seorang pembesar istana Johor (Nota; Itu sebab umno begitu galak mempertahankan semangat 'assobiah' sebab ia telah dimulakan oleh pengasasnya ini). Ia jelas berlawanan apabila Islam itu sepatutnya diamalkan dalam muamalah umat seharian; bermula bangkit dari tidur hinggalah ke saat tidur kembali semuanya dalam keadaan Islam. Namun apa yang menyedihkan ramai dari kalangan masyarakat kita sekarang Islam hanya tinggal pada nama sahaja.

"Ya Allah, janganlah kau matikan kami kecuali dalam keadaan Islam."

Ini ialah di antara peraturan dan syarat yang dikenakan oleh Mustafa Kemal Ataturk bagi memastikan agenda sekularismenya itu berjalan tanpa gangguan. Dia telah menetapkan melalui pembaharuan yang dilakukan di mana;
i)  kaum perempuan boleh memakai tudung, tetapi dengan syarat mesti memakai skirt;

ii)  kaum lelaki hendaklah memakai seluar panjang, tetapi dengan syarat memakai tali leher dan topi(sesuai dengan kehendak dan stail barat);

Dia mengajak rakyat agar suka menari

iii) wanita dan lelaki mesti menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di satu parti umum yang pertama diadakan di Ankara;

iv)  bahawa 'negara tidak akan maju jikalau rakyatnya tidak cenderung kepada berpakaian moden';

v)  rakyat boleh minum arak secara terbuka;

vi) kitab Al-Quran itu mesti dicetak dalam bahasa Turki;

vii) seruan azan dibuat dalam bahasa Turki. Malah bahasa Turki itu sendiri pun diubah dengan membuang kesemua unsur Arab dan Parsi yang ada di dalamnya;

viii) arkitek- arkitek hendaklah diambil dari luar negara untuk memodenkan Turki. Pada hakikatnya mereka itu diarahkan mengukir patung-patung dan tugunya di seluruh bandar yang ada di Turki;

ix) dalam satu ucapannya secara tegas di bandar Belikesir bahawa agama mesti dipisahkan dengan segala urusan harian dan ia perlu dihapuskan untuk kemajuan;

x) agama Islam dibuang sebagai agama rasmi negara Turki; 

xi) dan menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan;

xii) undang-undang perkahwinan hendak dibuat secara pendaftaran berdasarkan undang-undang barat;

xiii) bahawa Masjid Ayasophia mesti ditukarkan kepada muzium. Malah ada sesetengah masjid yang dijadikan gereja;
Ankara di waktu malam dari EtnaGrafi

xiv) masjid dimatikan serta dilarang daripada mengadakan solat berjemaah;

xv) Kementerian Wakaf dihapuskan dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin dibiarkan hidup melarat;

xvi) undang-undang waris dan faraid secara islam itu dibatalkan; 

xvii) penghapusan dalam penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin;

xvii) dirinya tuhan sama seperti fir'aun. Ia berlaku dalam satu peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanyai, "Siapa tuhan dan di mana tuhan tinggal?". Oleh kerana terlalu takut, askar tersebut menjawab 'Kemal Attarturk adalah tuhan". Beliau tersenyum dan bangga sekali dengan jawapan tersebut. Manusia kedua selepas far'aun yang mengaku dirinya tuhan.

Bregadier General

Hubungan dengan Yahudi

Mustafa Kemal mempunyai hubungan yang erat dengan kaum Yahudi. Kalaupun hubungan itu tidak melebihi hubungan dengan Inggeris, namun setidak-tidaknya hubungan itu tidak kurang daripadanya.


Orang-orang Yahudi telah memberikan dukungan dan panduan yang cukup besar kepada Mustafa Kemal dalam rangka menghancurkn agama Islam di Turki. Demikian pula hubungan langsungnya dengan Yahudi, hampir tidak dapat dihitung.

Perlu diingat, Mustafa Kemal lahir di kota Tesalonika,  sebuah bandar Yahudi. Fakta ini telah menimbulkan satu tanda tanya yang besar mengenai asal-usulnya pula.

Tesalonika adalah negeri orang Yahudi, di mana terdapat 100,000 orang Yahudi dari keseluruhan jumlah penduduknya seramai 140,000 orang..

Dalam pada itu ada banyak sejarawan dan penulis yang mengembalikan asal-usul Mustafa Kemal ini kepada keturunan Yahudi. Menurut meraka dia adalah Yahudi, baik dari segi nasabnya, darahnya mahupn perbuatannya. Di antara mereka yang menyatakan itu adalah Savir Jaibs, seorang penulis Perancis yang beragama Kristian dalam bukunya yang berjudul "Republik Israel Internatiaonal". Demikian juga Gebran Syamiyah dan Abdullah at-Tal dalam bukunya, "Ular Yahudi Di Benteng-benteng Islam". Serat Anwar Jundi dalam bukunya "Arab dan Islam", serta Mustafa Shadiq ar-Rafi` dalam bukunya "Wahyu al-Qalam" menyatakan, 'ada pembalut Yahudi di otaknya'. Demikian juga dengan Muhammad `Izzat Drusse dalam bukunya "Turki Moden" turut berpendapat sedemikian.

Di Sicilia, sebuah wilayah di Turki, ketika dia bertugas sebagai seorang tentera, Mustafa Kemal selalu rapat dengan Yahudi Donme. Pada bulan Ogos1923, Yahudi Donme dan kumpulan Masoni telah mendirikan partai bangsa republik.

Menurut kenyataan Stone Wetson, salah seorang anggota Jam`iyah al-ittihad wa at-taraqi beserta sebahagian besar pemimpinnya adalah Yahudi, Mustafa Kemal adalah anggota masonisme, sebagaimana ia ditegaskan oleh Dr Ernest Romzer. Mustafa Kemal masuk sebagai anggota masonisme secara rasmi, dia bergabung pada perkumpulan nidana."

Nota: Mason, ialah satu daripada jaringan zionis Yahudi yang berkeja secara rahsia. Masonisme mempunyai simbol 'jangka dan sudut, dan di dalamnya terdapat bintang segi enam'. Bintang Daud (dan beliau berlepas diri dari mereka) itu adalah lambang untuk mengembalikan kerangka bangunan di Masjidil-Aqsa, tempat di mana kaum Yahudi mengimpikan salah seorang anak Nabi Daud duduk dengan kaki bersilang di atas bangunan tersebut dan mengendalikan dunia dari atas singgahsananya.

Mustafa Kemal Ataturk yang dikatakan 'Bapa Turki Moden' itu bukanlah seorang wira anak bangsa, bahkan beliau lebih zalim daripada segelintir sultan-sultan terakhir Othmaniyah. Akhirnya pada 10 November 1938, Atarturk telah dicabut nyawanya dengan azab yang amat dahsyat. Cara kematian yang Allah datangkan kepadanya sama seperti apa yang Allah lakukan kepada pemimpin-pemimpin zalim terdahulu, seperti Firaun dan Namrud. Allah hanya menggunakan air laut untuk menenggelamkan Firaun dan seekor nyamuk untuk membunuh Namrud.

Cara kematian Ataturk terjadi dengan begitu hina sekali sama ada ketika di ambang kematiannya ataupun selepas kematiannya. Ketika beliau menghadapi sakaratul maut, beliau masih lagi berminat dengan perkara-perkara maksiat seperti minum arak,berzina dan ke pusat-pusat kasino. Allah membalas dengan menghodohkan mukanya, di mana bahagian perutnya bengkak, ototnya kendur dan beliau mengadu sukar untuk bernafas.

Badannya pula mula dipanaskan Allah sehinggakan Ataturk melekapkan ketulan-ketulan ais di badannya. Pihak bomba juga dipanggil untuk memancutkan air ke dinding biliknya.Sepertimana yang telah dikatakan oleh Lord Kinross, “…But the rooms of the palace proved almost as hot, and everyday firemen came to spray water on the outside walls of Ataturk’s bedroom.” Kepanasan yang dialami oleh Ataturk ini, menjadikannya tidak selesa tinggal di istana Dolmabahce itu sehingga beliau meminta dirinya direndamkan di dalam Selat Bosphorus.

Walaupun pada suatu ketika, beliau amat membenci perubatan tradisional dan amalan jampi-menjampi yang menurutnya tidak moden, tetapi akhirnya beliau sendiri meminta supaya dirinya diubat dengan cara demikian. Ia dibuat setelah perubatan moden masih tidak dapat mengatasi penyakitnya. Sepertimana ucapan beliau di bandar Samsun pada tahun 1924, “Pengetahuan dan sains adalah panduan terbaik bagi semua perkara dalam dunia ini, untuk keduniaan, perkara-perkara kerohanian, kehidupan dan kejayaan” (Knowledge and science are the best guide to everything in the world,to material and to spiritual things,to life and to success.) Namun kuasa Allah tiada siapa yang dapat menandinginya. Ataturk menemui ajal dengan keadaan terjerit-jerit akibat kepanasan di seluruh tubuh badan hingga suaranya dapat didengari oleh seluruh rakyat Istanbul dari istana Dolmabahce!

Selepas kematian Mustafa Kemal, Allah memperlakukan mayatnya dengan begitu hina sekali. Ia tidak dimandikan, dikapan, disembahyang atau dikebumikan secepat mungkin seperti yang biasa dilakukan dalam Islam. Beliau sebaliknya diawet dan diletakkan di ruangan istana Dolmabahce selama 9 hari 9 malam. Kemudian mayatnya dipindahkan ke Ankara dan dipertontonkan di hadapan Grand National Assembly Building. Pada 21 November 1938, mayat beliau dipindahkan ke Muzium Etnografi di Ankara.


Keadaan mayatnya yang diawetkan di muzium

'Death bed' Mustafa Kemal

15 tahun kemudian, pada tahun 1953, barulah mayatnya diletakkan di sebuah bukit Resat Tepe di Ankara. Sebenarnya jasad Mustafa Kemal Ataturk pernah dikebumikan, tetapi tidak diterima bumi. Pada awalnya, mayat beliau dikebumikan di Istanbul, tetapi keesokan harinya mayat Ataturk dimuntahkan kembali oleh bumi tempat ia ditanam. Sudah puas para ulama Turki cuba mengebumikannya di Istanbul, namun kejadian yang sama turut berlaku dan mereka berpendapat bumi Istanbul hanya layak untuk pejuang-pejuang Islam seperti Sultan Muhammad Al-Fatih dan Sultan Abdul Hamid II sahaja. Ataturk tidak layak bersama mereka.

Kemudian mayat itu dibawa ke Ankara namun kejadian yang sama turut berlaku dan akhirnya dia hanya diletakkan begitu sahaja di bawah binaan batu marmar seberat 44 tan. Untuk melindungi keaiban ini, penyokong-penyokong MUstafa Kemal Ataturk menggambarkan bahawa betapa rakyat Turki masih lagi mengharapkan ‘kepulangannya’ pada suatu hari nanti.

Inilah akibat kepada Firaun generasi kedua yang selalu menentang kebenaran dan bermegah-megah dengan kemaksiatan apa yang dilakukan. Kuasa Allah mengatasi segala-galanya dan Islam tetap subur di mana sahaja walaupun gegaran sekularisme datang menghempap, namun Islam pasti dijulang.
'Permanent rest place' di Anitkabir

Anitkabir!

Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengannya telah menyatakan bahawa jangankan bumi Turki, hatta seluruh bumi Allah ini tidak akan sudi menerima Mustafa Kemal Atarturk. Na'uzubillahi min zalik.
4 Responses
  1. mohamed alias idris Says:

    Sesuai sugguh untuk jadi ingatan kpd
    semua digelar pemimpin.


  2. Semoga ia menjadi iktibar kepada semua.


  3. Anonymous Says:

    pakcik ade info pasal ariel sharon tak....menarik jgak kalu dpt dikongsi..


  4. InsyaAllah, kita cari. 2-3 minggu lalu ada tengok kat mana ntah, dia masih kat katilnya tp dh kurus merangka - masih ada 'support life'.
    Klu ikut adat dh mampus tu.