Elias Hj Idris
Perbahasan kita ini masih berlegar di sekitar bidang tariqat tentang usaha dalam menuju ke jalan Allah swt. Ia bermula sejak 'Dorongan Batin Untuk Menuju ke Jalan Allah' lagi. Bagaimana memelihara rahsia kebatinan, kemudian bertaubat lalu memelihara diri daripada dosa dan memelihara hati itu.

Memang ada tabiat manusia yang suka menganiaya orang, iaitu terhadap saudara-saudara dengan memandang rendah atau suka mencela (ia kesan daripada sifat dan sikap orang Melayu yang suka banyak cakap serta mengomel secara tidak berfaedah dan sembrono). Jika saudara-saudara termasuk ke dalam golongan yang dihadapkan dengan mehnah berkenaan maka hendaklah dikuatkan hati itu dengan sabar.

Jangan sekali-kali cuba untuk membalasnya (ia kebiasaan sifat/perangai orang Melayu!). Hati hendaklah sentiasa bersih daripada sifat dengki dan dendam atau menyimpan perasaan jahat terhadap orang lain. Dan awas, perlu diingatkan juga agar jangan sekali-kali mendoakan sesuatu yang tidak baik terhadap orang itu. Jika ditakdirkan dia ditimpa musibah atau terkena celaka pun, maka jangan saudara mendakwa yang ia adalah balasan Allah swt terhadap penganiayaannya terhadap saudara.

Jika saudara dapat berbuat lebih daripada sabar terhadap penganiayaan berkenaan maka adalah yang terlebih utama - di mana saudara dapat memaafkan sambil mendoakan kebaikan untuk dirinya. Ia adalah akhlak dan kelakuan para siddiqin. Anggaplah segala penganiayaan orang itu sebagai sebesar-besar nikmat pemberian daripada Allah swt. Lantaran, jika mereka itu semua menyanjungi saudara pun mungkin ia boleh memasyghulkan saudara dalam mengerjakan ketaatan kepada Allah swt. Kita akan terlupa diri apabila dibuai dek sanjungan dan pujian yang melambung!

Al-fatehah - Hamba yang disayangi: Dalam setahun selepas memeluk Islam
dia berkurung dalam studio kerana menyiapkan rakaman lagu-lagu barunya

Demikian juga sekiranya saudara diuji dengan sanjungan, penghormatan, kepujian dan berpusu-pusu kehadiran manusia datang berkunjung kerana sesuatu hal, maka hendaklah diawasi diri itu supaya tidak terfitnah oleh mereka. Hendaklah sentiasa mensyukuri akan Allah swt yang telah menutup segala kekurangan dan kecacatan diri saudara daripada penglihatan mereka.

Sekiranya jika kita berasa bimbang ia mungkin boleh mendorong saudara untuk mengambil sikap berpura--pura atau bermuka-muka ketika berada dalam majlis mereka atau dengan pergaulan itu sehingga boleh menghalang saudara daripada mengerjakan ketaatan kepada Allah swt, maka jalan terbaik ialah dengan bertindak segera mengasingkan diri daripadanya. Jika perlu ditutupkan pintu rumah supaya mereka itu tidak datang lagi atau saudara tinggalkan tempat itu dengan beralih ke tempat lain yang tidak diketahui oleh mereka.

Hendaklah saudara sentiasa memilih untuk mengasingkan diri, jauhkan diri daripada mencari nama atau kedudukan kerana di sebaliknya itu tersimpul fitnah dan bencana. Berkata sesetengah para salaf; "Demi Allah, tiada seorang pun hamba yang berlaku benar kepada Tuhannya, melainkan dia suka jika tiada seorang pun yang mengetahui tentang kedudukannya."

Seorang salaf yang lain pernah berkata; "Sepanjang yang kutahu, bahawasanya tiada seorang pun yang ingin agar dirinya dikenali orang, melainkan akan binasa agamanya dan akan pecahlah tembelangnya."


Jangan Takut Akan Manusia

Carlos Slim:
Manusia paling kaya & berpengaruh di Amerika Tengah

Saudara yang budiman, dalam menempuh jalan ini kita hendaklah berusaha untuk menghindarkan diri daripada takut dengan sesama manusia; dan tamakkan hak yang ada di dalam tangan mereka. Ia akan menahan saudara daripada membantah akan kebatilan yang mereka lakukan - sehingga saudara membisu dan mendiamkan diri terhadap orang-orang yang gemar meringan-ringankan agama dan meninggalkan amar ma'ruf, nahi munkar. Ia kelak meletakkan saudara sebagai seorang yang hina di sisi Allah swt. Sedangkan, seseorang mukmin itu tarafnya adalah mulia di sisi Tuhannya tanpa takut atau mengharapkan sesuatu daripada pihak lain selain daripada Allah swt.

Jika ada seseorang mukmin yang menghulurkan sesuatu bantuan atau berbudi dengan niat yang baik maka bolehlah saudara menerima pemberiannya itu - dengan syarat saudara memang memerlukan. Kemudian saudara hendaklah mensyukuri akan Allah swt terhadap pemberian tersebut kerana Dialah Pemberi yang sebenarnya. Dan jangan lupa untuk berterima kasih kepada orang yang menyampaikan pemberian itu ke tangan saudara.

Sekiranya saudara tidak berhajat kepada pemberian itu, maka hendaklah ditanyai diri itu terlebih dahulu. Jika bisikan hati memberitahu yang saudara lebih baik menerimanya, maka terimalah. Jika hati itu berkata yang ia tidak diperlukan maka hendaklah saudara menolaknya dengan lemah-lembut dan berhemah agar tidak mengecilkan hati orang yang memberi. Perlu diingat, menjaga hati seseorang mukmin dan penghormatannya adalah perkara pokok yang amat dipandang berat oleh Allah swt.

Jangan sekali-kali saudara menolak pemberian itu kerana menyombongkan diri, ataupun sebaliknya menerima pemberian itu dek kerana menurutkan kehendak hawa nafsu. Namun jika ia diterima kerana tuntutan hawa nafsu - adalah lebih baik daripada menolaknya kerana menyombong diri. Atau ia ditolak konon kerana mahu menunjukkan kezuhudan saudara; kononnya saudara membelakangi dunia dan tidak mencintainya lagi!

Pada seseorang yang sentiasa bertindak dan bersikap benar tidak akan mudah terkeliru dalam hal-hal tersebut. Allah swt akan tetap memberikan petunjuk di hatinya sehingga mudah baginya untuk menentukan mana satu yang harus diputuskan?

"Kalau Allah menghendaki, nescaya Dia jadikan kamu umat yang satu, tetapi Dia hendak mencubai kamu tentang apa yang diberikanNya kepadamu, sebab itu berlumba-lumbalah kamu (memperbuat) kebaikan. Kepada Allah tempat kembalimu sekelian, lalu Allah mengkhabarkan kepadamu tentang apa-apa yang telah kamu perselisihkan."  - akhir Al-Maidah: 48
5 Responses
  1. Anonymous Says:

    Assalmualaikum

    Sy adala org awam yg selalu membaca tulisan2 tuan. Saya juga selalu membaca forum oleh Rafie, Ideologi Wali di tranungkite. Saya telah mula berminat dgn tasauf dan tarekat. Boleh tk tuan syorkan blog atau website yg berkaitan. Saya juga nk minta tuan tlg jelaskan atau berikan pengertian beberapa perkataan berikut.

    1) Salik
    2) Majzub
    3) Salik-majzub
    4) Majzub-salik
    5) Sauk
    6) Wushul
    7) Ma'arifat

    Terima kasih tuan.


  2. Wlkm-slm.
    Tima kasih atas kesudian sdra tu. Tasauf & tariqat ni dpt memelihara kita walau dlm keadaan apa pun. Itupun jika ia dibina atas keikhlasan.
    Ada banyak blog yg baik, tp teman tk ingat. Cuba layari/google pun ble. Dlm hal ni kita biar ada banyak sumber. Mn yg selari, tu kita amik. Sbb ada tariqat yg mengarut - tp syok diikuti, akhirnya membawa kpd sesat.
    Buat permulaan elok diikuti karya Imam Al-Ghazali.
    Ttg perkatan tu, elok sdra pm pd sdra rafie. I_W pun ok.


  3. Anonymous Says:

    hamba allah

    pe erti nye jika seseorang telah memateri kan janji dan kadang kala diri ini terasa di aniaya dengan setiap keikhlasan yang di beri..alhamdulillah berkat allah swt saya terlalu sabar dengan setiap apa yang di beri dan berlaku dalam kehidupan saya..


  4. Anonymous Says:

    Tarekat melatih bersabar terhadap penganiayaan orang. Adakalanya jangan bersabar jika ada yg suka mengenakan orang. Seperti ARTompel mau tempek makan free cuba kenakan orang. Konon kenei same2 ngaji tasauf diSemanggol kawan lame mesti baik hati pemurah punye orang. Nor KK sudah tahu akan dikena orang. Sebelum deme kenekan teman, baik teman kenekan deme dulu, cabut lari pintu belakang. Padan muka deme hingga kemalam Nor KK tak datang2.. Berapa lama nak tunggu kita sudah kena tipu daaa itulah jangan suka pekenakan orang...


  5. Anonymous Says:

    Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.