Elias Hj Idris
Kifarah balasan ialah kata kosa; iaitu apa yang kita tinggalkan - kesan perbuatan yang terdahulu kepada generasi terkemudian. Bak kata orang, ke mana tumpahnya kuah jika tidak ke nasi? Bagaimana keruh di hulu maka begitulah juga keruhnya di hilir.


Gambar ini sekadar hiasan;
tiada kena-mengena dengan sesiapa
pun yang masih hidup atau yang telah mati!


“Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru-hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu. Rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu sama ada menguntungkan atau menyebabkan perpecahan, pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.”
- Najib Tun Razak ketika bercakap dengan wartawan pada 20 April 1992.

"Sesungguhnya, orang-orang yang tiada mengharap akan menemui Kami, sedang mereka suka kepada kehidupan dunia, serta tenang hatinya terhadap demikian, begitu juga orang-orang yang lalai dari ayat-ayat Kami." 
-  surah Yunus: 7

"Barangsiapa yang menghendaki hidup di dunia dan perhiasannya, Kami sempurnakan pekerjaannya di dunia, sedang mereka itu tiada dirugikan." 
-  surah Hud: 15

Iaitu orang-orang yang memilih hidup di dunia daripada akhirat dan menghalangi jalan Allah, dan mencari (jalan) yang bengkok. Mereka itu dalam kesesatan yang jauh." 
-  surah Ibrahim: 3

"Tuhanmu, Tuhan Yang Esa. Orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat, hati mereka engkar dan mereka itu orang-orang yang sombong." 
- surah An-Nahl: 22

"Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah, maka Allah tiada memberi petunjuk kepada mereka dan untuk mereka siksaan yang pedih." 
-  surah An-Nahl: 104

"Barangsiapa menghendaki dunia, Kami segerakan baginya di dunia apa-apa yang Kami kehendaki untuk siapa yang Kami kehendaki. Kemudian Kami adakan untuknya neraka jahannam, dia masuk ke dalamnya, sedang ia tercela dan terusir."
-  surah Al-Israak: 18

"Janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan sombong, sesungguhnya engkau tiada dapat menembusi bumi dan takkan sampai engkau setinggi gunung."
-  surah Al-Israak: 37


KESAN KEDURHAKAAN IBLIS

61.  "Ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam! Lalu mereka sujud, kecuali iblis. Dia berkata: Adakah aku akan sujud kepada orang yang Engkau jadikan daripada tanah?"

62.  "Dia berkata lagi: Khabarkanlah kepadaku tentang ini (orang) yang Engkau muliakan lebih daripadaku. Demi jika Engkau berikan tempoh kepadaku sampai hari kiamat, nescaya aku musnahkan (perdayakan) anak-anak cucunya, kecuali sedikit sahaja."

63.  "Berfirman Allah: Pergilan engkau, barangsiapa mengikut engkau di antara mereka, maka sesungguhnya neraka jahannamlah untuk balasanmu, sebagai balasan yang sempurna."

64.  "Gerakkanlah orang yang engkau kuasai di antara mereka dengan suara engkau dan kerahkanlah daripada mereka lasykar engkau yang berkuda dan yang berjalan kaki dan serikatilah mereka pada harta dan anak-anak dan janjikanlah kepada mereka. Tak adalah yang dijanjikan syaitan kepada mereka, melainkan tipuan (semata-mata)."

- surah Al-Israak: 61-64


... sebagai peringatan buat diri ini demi cintaku kepadaNya.
Amiin.



1 Response
  1. Anonymous Says:

    Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.