Elias Hj Idris
Tajuk ini sengaja teman bangkitkan memandangkan terlalu banyak silap faham di kalangan masyarakat tentang penggunaannya dalam kehidupan seharian. Pada orang-orang yang mempercayainya satu hal. Sebaliknya, banyak pihak yang terus menyanggah penggunaannya tanpa usul periksa; di mana ada yang terlebih pandai dalam hal menghukum.

Adalah molek jika terlebih dahulu kita bicarakan tentang masalah memakainya - azimat dan tangkal yang banyak terdapat di kalangan masyarakat kita.

Sebahagian alim-ulama menyatakan bahawa memakai azimat itu adalah syirik. Sebahagian yang lain pula mengatakannya boleh - tiada masalah apa-apa; tidak sampai mensyirikkan asal sahaja niat penggunaannya itu dijaga dengan baik.

Jika memakai azimat dan tangkal itu dengan meyakini dan mengi'tiqadkan bahawa azimat itu adalah punca yang menjadikan 'sesuatu' - dengan tidak mempergantungkannya kepada qudrat-iradat Allah swt, maka ia adalah jelas syirik. Sebaliknya, jika seseorang itu menggunakan azimat daripada ayat-ayat al-Quran dan meyakini bahawa tiap sesuatu yang selain daripada Allah swt 'tidakkan memberi bekas'  maka ia diperbolehkan.

Contohnya, ubat atau pil yang dimakan oleh seseorang yang sakit adalah dengan maksud dan niatnya 'setiap yang sakit mesti berubat' supaya sembuh; ataupun suntikan yang diambil bagi anti penyakit seperti taun, cacar atau selesema burung dengan tujuan untuk menjauhkan penyakit tersebut. Sedangkan yang membaikkan, yang menyembuhkan dan menjauhkan daripada terkena penyakit tersebut adalah Allah swt (bukan ubat-ubat dan suntikan berkenaan).

Penggunaan kenderaan pun jika tidak dijaga niatnya juga boleh menjadikan syirik. "Kalau tak sebab kereta ni aku tak boleh sampai balik ke kampung," contohnya. Sedangkan ada kalangan tuk-tuk alim yang bisa pergi ke sesuatu tempat secara ghaib; ditemui orang di Mekah umpamanya. Arwah tuk guru teman pun biasa terbang dengan hanya melukis rajah kapal terbang di atas tanah ketika berada dalam penjara di Penjara Taiping. Perlu diingat, logik akal adalah logik yang berteraskan sekularisme (jangan mudah terperangkap!). Ia hanya mengikis kepercayaan kepada alam malakut dan jabarut (alam-alam ghaib dan kekuasaan Allah Yang Maha Besar).

Sekadar hiasan...

Jadi dalam hal memakai azimat itupun menurut sesetengah alim-ulama diperbolehkan siap dengan hujahnya seperti dalam penggunaan ubat tersebut. Oleh itu jika memakai azimat daripada ayat-ayat al-Quran atau menggunakan nama-nama Allah swt untuk menjaga daripada gangguan syaitan, iblis, jin atau meminta agar dijauhkan daripada sihir perbuatan orang yang zalim atau dengan tujuan keharmonian hubungan suami-isteri, antara madu dan dua orang bersahabat dsb maka ia dibolehkan - dengan bergantung kepada berkat kesuciannya. Apa yang penting niat itu yang mesti dijaga.

A.  Jika bertujuan untuk keharmonian hubungan suami-isteri supaya jangan bergaduh dan tidak mudah berselisih faham atau hubungan baik di antara dua wanita yang bermadu (supaya kedua-duanya dapat hidup rukun dan damai; atau di antara dua sahabat agar akrab dan berbaik-baik:
  i)  Ambilkan benang kain atau baju panjang/kebaya atau baju kemeja daripada kedua-dua suami-isteri atau madu berkenaan ataupun dua sabahat tersebut.
 ii)  Pilinkan (pintal) kedua-duanya menjadi satu dan ketika memilinnya dibaca surah Ali-Imran: 103 dan 104 serta disambung dengan ayat ke-13 surah al-Hujuraat. Setiap satu pilin dibaca ayat berkenaan sampai 7 pilin/pintalan.
 iii)  Apabila siap diberikan kepada kedua-duanya untuk diikatkan pada pinggang atau lengan masing-masing.
InsyaAllah aman.

Erti daripada doa ayat tersebut - Surah Ali-Imran 103-104;

"Dan berpegang teguhlah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliyyah) bermusuh-musuhan, maka Allah menjinakkan antara hatimu, lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah menjadi orang-orang yang bersaudara dan kamu telah berada di tepi jurang neraka. Lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepada kamu agar kamu mendapat petunjuk.

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan/kebajikan menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah daripada yang munkar, merekalah orang-orang yang beruntung."

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan perempuan." -  al-Hujuraat: 13

Doanya;
Ya Allah, satu hatikanlah (hidup mesrakanlah) antara kedua............. si fulan ibnu si fulan dengan........... si fulanah sebagaimana hidup mesra antara Nabi Musa dan Harun dan sebagaimana hidup mesra (harmoninya) antara Nabi Adam dan Hawa, dan sebagaimana mesranya antara Jibril dengan Mikhail. Ya Allah, mesra dan hatikanlah antara............. si fulan ibnu si fulan dengan.............. si fulanah ibnu si fuulanah dan semisal kalimat thoiyyibah seperti pohon thoyyibah.

B.  Apabila seseorang yang berusaha untuk menjadi pemimpin atau ketua (presiden, imam atau kadhi) lakukan seperti berikut;
i)  Dituliskan ayat al-Quran dari surah al-Hijr: 16-17 dan juga ayat dari surah Ali-Imran: 103-104 tadi di atas kulit kijang dengan tinta kuma-kuma.
ii)  Selepas ditulis, maka berpuasalah pada hari Khamis sehingga terbenam matahari.
iii)  Pada malam Jumaat itu, sesudah solat maghrib maka dibacalah kedua-dua ayat yang ditulis pada kulit kijang itu 40 kali.
iv) Dalam membaca kedua-dua ayat itu  gambarkan apa yang dihajat dan dimaksudkan?
v)  Kemudian sehabis pembacaan ayat-ayat itu barulah dipakai azimat berkenaan.
vi)  Sebelum berhasil apa yang dihajatkan itu, wiridkan (baca) kedua-dua ayat itu sesudah solat subuh dan maghrib 3 kali.
vii)  Erti daripada ayat 16-17 surah al-Hijr itu ialah;
"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan gugusan bintang-bintang di langit dan Kami telah menghiasi langit itu bagi orang-orang yang memandangnya, dan Kami menjaganya dari tiap-tiap syaitan yang terkutuk."
viii)  Mudah-mudahan dengan memakai azimat tersebut dan dengan mewiridkan ayat al-Quran berkenaan akan segera berhasil apa yang dimaksudkan. Dan harus diingat, jangan sekali-kali membawa azimat berkenaan ke tempat yang najis.
3 Responses
  1. Anonymous Says:

    Penggunaan tangkal dan azimat dari wafak2 huruf hijaeyah Islam dan ayat2 AlQuran dari Ahli Hikmah Islam dibenarkan. Semuanya itu sabab musabah utk sesuatu tujuan baik. Namun Allah jua yg berkuasa mengizinkan.... Paling celaka ada orang jumpa tokmoh2 tokcha2 sesat Kapir, dapatkan tangkal azimat dari benda2 haram, mengamalkan surah2 ato ayat2 songsang utk berkuasa menundukkan orang. Dsbnya....


  2. Anda merasa kurang percaya diri? Sulit menemukan jodoh sejati? Anda sedang memiliki masalah dengan keluarga, suami, istri, atau buah hati Anda? Atau Anda memiliki impian yang sampai sekarang belum juga terkabul? Anda ingin memiliki sarana spiritual yang bisa membantu mengabulkan segala hajat Anda? silahkan kunjungi tasbihgiok.com bisa menjadi sarana amal ibadah untuk urusan dunia maupun akhirat.


  3. kunjungi ilmumatabatin.com untuk mengetahui informasi tentang ilmu mata batin