Elias Hj Idris
Ada 7 tingkat/maqam nafsu manusia mukmin yang membawa kepada tahap wali.

1. Nafsu ammarah;

2. Nafsu lawwamah;

3. Nafsu mulhamah;

4. Nafsu mutmainnah;

5. Nafsu radhiah;

6. Nafsu mardhiayyah;

7. Nafsu al-kamil.

Nafsu mutmainnah adalah peringkat awal buat mencapai maqam wali kecil sebagaimana firman Allah swt;

"Wahai nafsu mutmai'innah kembalilah kepada Tuhan engkau sambil berhati suka-ria serta diredhai Tuhan maka masuklah olehmu ke dalam golongan hamba-hambaKu yang soleh dan masuklah ke syurgaKu."

Namun padanya tidak semestinya terzahir keramat yang luar biasa. Bezanya, orang seperti ini mula mendapat ilmu yang tidak payah belajar kerana dia semakin dapat mengesan akan rahsia-rahsia dari luh mahfuz.
Sifat padanya adalah jelas - murah hati dan tidak pernah lekat wang di tangan. Tawakkal dan syukurnya tinggi sekali, arif dan bijaksana. Orangnya kuat beribadat serta redha dengan segala ketentuan Ilahi . Sifat taqwanya paling tinggi.

Sifat-sifat dan maqam manusia mukmin dan wali ini semua ada dititipkan di blog ini di bawah tajuk 'Beza Nafsu Orang Awam & Wali'. Ini teman cuba selongkar kerana ingin mendapatkan pencerahan mengenai satu watak yang teman pernah temui 40thn yang lalu - sewaktu berusia 18 tahun selepas peristiwa 13 Mei.

Ciri-cirinya teman pernah tuliskan di sini ketika 'bertelagah' dengan seorang forumer di Tranungkite (TKO) di awal tahun dahulu - dalam masalah perihal wali juga apabila dia berkeras konon tuk gurunya itu seorang wali. Teman kata tidak - tuk gurunya bukan wali berdasarkan penemuan teman akan sifat watak tersebut yang begitu jauh - terutama dari segi zuhudnya, ilmu, dan amalnya yang terbukti; bukan setakat hal akhirat, tapi keduniaan juga.

Pakaiannya cuma ada 3 pasang - 1 dipakai, 1 disimpan dan 1 lagi dibasuh. Itu ketika dia di rumah 'anak tumpangan'nya di Temerlok, Perak. Sepanjang masa dia di rumah kami - cuma sepasang baju Melayu dan kain pelikat! Hasil daripada pengajaran ilmunya, dia dapat banyak wang, tapi takde di tangan. Malam-siangnya dengan pejam mata - penuh zikir; tanpa merungut walau apa sekalipun. Dia tidak pernah terkesan dengan apa jua pergerakan di sekeliling.

Dia tidak akan bercakap selain apabila ditanya. Ataupun pada masa-masanya apabila dia mengajar - dengan suara yang amat perlahan. Apabila ditanyai (teman saja yang berani bertanya) dia perlukan masa yang lama untuk 'sedar' kembali dari tenggelam zauknya (3 kali panggil yang biasanya memakan masa hampir 15 minit sebelum dia membuka mata - tanda dia bersedia untuk menjawab kemusykilan).

Kami tidak tahu masa bila dia tidur sebab tidak pernah sekalipun dia berbaring. Tempat duduknya juga tak berubah - di mana dia duduk, di situlah dia sampai balik; di muka pintu rumah kami.

Inilah Tuksu yang dimaksudkan: lokoih saja orangnya!
++ Gambar 1969 ++

Makan... kalau seminggu tu mungkin cekodok seketul. Nasi tak pernah dijamahnya.

"Tuk tak boleh makan nanti susah nak buang air," katanya perlahan dengan mata yang layu. Teman yang selalu mendesaknya kenapa tidak mahu makan? "Err... nanti kalau ke air mau setengah jam."

Teman tidak pasti apakah maksudnya? Itupun wajah cerianya yang kami dapat tengok - terlalu amat sedikit riak di wajahnya. Cuma ayah teman tahukan masalahnya itu.

"Paksu ini ada sakit buasir... lama bila nak sumbat masuk balik (ususnya yang terkeluar)," kata ayah.

Tuksu tidak akan menambah, sekadar memerhatikan kami dengan pandangan penuh kasih-sayang. Air kopi pun... separuh cawan sampai setengah hari tak luak.

Apabila malam Jumaat, kami semua beramal dan dengan wafaq zikirnya (di waktu ini dia mula nampak cerdas) dia hembuskan ke arah kami semua (dipermasukkan, atau diperkemaskan ilmu yang ada biar mantap). Berjam-jam lamanya. Dan paling bertuah jika di sepanjang amalan itu kalimah 'Lailahaillallah'nya itu bersekali (serentak) dengan sebutan kita ketika mengamalinya.

* Kalimah itu ada panjang lagi... iaitu zikir 'lahid' apabila menuju dan berada di medan juang'. Zikirnya itu meremangkan - naik semangat dan langsung tidak takut apa-apa pada sekelian yang 'baharu'. Rupa-rupanya di sebalik ucapan itulah bekalan kekuatan yang tiada bandingan. Contohnya, seakan 'naik syeikh' di mana kalau setakat 10-20 orang tu takde menjadi kudis sedikit pun. Pergerakan teramat tangkas - tanpa diketahui dari mana datang 'kuasa' luar biasa itu? Itu zikir 'lahid' punya penangan.

Nota:  Dalam ungkapan zikir munajat pun ada, tapi orang hanya biasa 'nyanyi' sahaja tanpa mengerti akan hikmatnya. Malang sekali.

Tanda kedatangannya - seminggu sebelum itu orang-orang di jalanan akan menemui seorang tua berjanggut, beserban dan berjubah putih menggunakan tongkat berjalan ke arah rumah. Tandanya yang jelas - jalannya dengkot - agak berjengket. Itupun menurut kata Tuksu disebabkan terkena 'pelak' apabila disepaknya kepala askar Jepun yang baru dipancung.

Dia sakit hati, "Kamu ni memang bangsa laknat... dah mampus pun masih dok terjege' kat aku lagi!"

Enam orang askar Jepun yang menjadi mangsanya ketika di Gerik - itulah saat perpisahan dia dengan isteri beserta buku catatannya yang amat berharga.

Bila orang tanya, lelaki berjubah yang jalan 'dengkot' itu kata nak pergi ke rumah cucu di sana. Kelakarnya, apabila orang kampung ketemu dengan ayah teman dan bertanya tentang orang tua itu, dia kata takde. Jadi, faham la itu tandanya dalam seminggu selepas itu baru dia sampai ke rumah.

Lagi sebuah kisah ialah perihal dia ditahan Inggeris di penjara Taiping sekitar tahun 1940an. Dek kerana nakalnya, pada waktu pagi selepas sarapan dan senaman dia akan keluar dari penjara. Bagaimana?

Dia akan mengajak kengkawannya, siapa yang mahu ikut; dengan melakarkan satu garisan berbentuk kapal terbang di atas tanah di kawasan lapang penjara. Sebaik mereka berdiri di atas garisan berkenaan mereka terus terbang naik ke atas melepasi tembok penjara.

Jet-packs yang ada sekarang, tapi Tuksu hanya perlu melukiskan
 satu garisan di atas tanah - merupai kapal terbang.

Apabila petang - sebelum jam 6.00 dia akan kembali semula.

"Tak boleh lewat nanti ketua warden penjara boleh tau sebab ada raw-call," cerita Tuksu sambil menyengih tanpa menampakkan giginya. "Kalau dia report kat ketua penjara... susah la lain kali depa letak tempat lain."

"Err... tempat lain yang camne?" teman bertanya.

"Huhh... dia boh dalam bilik la. Dok sorang-sorang. Hah... baru padan muka," jelasnya dengan wajah serius.

Teman rajin bertanya sebab kisah ini diceritakan oleh murid-murid tua beliau. Ayah teman pun ada juga bercerita. Jadi untuk pengesahan teman mesti bertanya sendiri. Namun daripada riak di air muka beliau - dia tidak berasa megah pun dengan kebolehan tersebut. Ia seolah-olah satu perkara biasa.

Selain itu teman tahu akan kehebatan pelbagai ilmunya yang lain lagi. Pun kami semua masih tidak berani untuk mengesahkan bahawa dia tu seorang wali. Kami cuma panggilnya tuk guru - guru penunjuk jalan.

Pada forumer gila TKO tu, dia pandai pusing; katanya tuk sami Siam atau Hindu pun biasa gitu - tak makan dan bertapa. Namun teman tak kecil hati... tidak penting siapa pun dia? Kalau benar wali pun itu adalah habuannya dan keberuntungan buat kami sebagai anak muridnya. Buat kami, ilmunya benar-benar memberi munafaat untuk dunia dan akhirat. Alhamdulillah, mana-mana murid yang asalnya macam 'hantu-setan' pun boleh jadi baik sebagai manusia berguna; paling berani walau dalam apa jua situasi.

Paling ketara... apabila nak mati; akan ada tanda-tandanya. Petanda adat yang cukup baik bagi sekelian murid tua yang telah pergi menemui Penciptanya. Alhamdulillah.

Di waktu umur 21 tahun di SMK Seri Gunung, Kelantan

Sudah 40 tahun teman laluinya - termasuk di Golok sewaktu umur baru 21 tahun apabila ada orang nak tembak (ya la nyawa teman, kononnya cuma 4 baht. Harga sebiji peluru!) - teman duduk dari jam 11.00pg - 4.00ptg di bawah pohon mangga di seberang sungai - di tempat ramai kaki seludup bawa turun-naik barang.

Bodo ada, bebal pun sama apabila main berani buta terjah ke tempat orang. Asalnya bukan bertujuan nak tunjuk berani, tetapi kerana berasakan diri itu di pihak yang benar. Bukan teman ada buat salah apa-apa? Err... apakah puncanya? Tentang bab itu biarlah rahsia. Itupun disebabkan salah sendiri juga kerana ingin berlaku jujur tidak kena pada tempat! Nasib takde apa-apa, kalau dibuatnya betul puak-puak tu datang, kan haru! Tiga hari sebelum itu di rumah, kaca pelapik 'side table' tu dah relai kena tumbuk. Semuanya angkara Cikgu Shuhaili dan Hassan yang memanaskan keadaan.

"Kamu datang ke tempat orang... usahkan berlagak ayam jantan," sindir Cikgu Shuhaili apabila melihat surat ugutan bertulis merah itu.

"Ya la... kamu releks je. Ada markah... sapu. Kamu buat macam aku," sampuk pula Cikgu Hassan.

"Abis sekarang sape susah?" Cikgu Shuhaili serius sambil mencemik.

Alhamdulillah takde apa-apa sepanjang hari itu walaupun saban minggu ada-ada sahaja orang yang mati ditembak di pekan Golok. Hairannya, tuan-tuan rumah di sekitar kawasan itu lengang entah ke mana menghilangkan diri. Gitu la ya...Tuhan pelihara dengan rahmatNya.


** Intro tentang guru ini, tentang apakah corak ilmunya itu sudah ada dalam buku 'Menyusuri Denai Di Hutan' dalam siri "Selangkah ke Alam Jin" terbitan SKAJ. Ia akan diperincikan jika terbit siri-siri yang akan datang. InsyaAllah.
1 Response
  1. Anonymous Says:

    Ada diceritakan satu rombongan Ahli Hakikat dari Ipoh Mali, tujuan mereka ziarah dan bermuzakarah dgn Abe Mat Laksamana, pengarang kitab Hakikat Insan. Tatakala mereka sedang bermuzakarah, sambil menjamah jamuan yg dihidangkan, telah muncul anaknya depan hadiran... Kata Abe Mat Laksamana : "Hmmm... Inilah anak ambe masa ambe dlm penjara.." Soalnya bila pulak Abe Mat Laksamana balik tidor kat rumah sempat ngentot hingga bininya membuyut mengandongkan anaknya itu..?? Sedangkan dia masa tu maseh dlm penjara, sedang jalani hukuman kerana kesalahan mengarang dan menyibarkan kitab Hakikat Insan..