Elias Hj Idris
Bahasa Siam merupakan bahasa yang telah cukup lama dan digunakan sejak zaman berzaman. Ia boleh menafsirkan beberapa sebutan yang mana tidak ada makna langsung dalam bahasa Melayu hari ini. Ada pakar bahasa mengatakan ia adalah bahasa Pali yang kini sudah pupus penggunaannya. Bahasa Pali membawa kepada bahasa Kawi membawa kepada jawi dan akhir sekali rumi seperti tulisan yang ada di blog ini. Begitu uniknya bahasa Siam yang digunakan oleh Kerajaan Siam Islam Kedah.



Padang Arafah:
Perhimpunan Agung Tahunan Sedunia Bagi Segenap Bangsa

Demikian sedikit jati diri Melayu yang telah hilang dan ditinggalkan. Apa yang ada cuma versi sejarah Inggeris dan putar belit Tengku Ahmad Tajuddin Kedah si pengkhianat itu.

Kita tinggalkan dulu bab sejarah. Ni cerita raya la pula. Masing-masing tengah dok kampui balik kampung. Ada yang dah sampai dok sibuk buat persiapan - beli daging dan masak rendang. Pun ada yang masih shopping lagi walaupun raya puasa dulu siap memborong sakan. Apa pun takpe asalkan bahagia; cuma nafsu tu usah diturutkan - kurangkan sikit. 

Teman, jika takde aral melintang... ari ni kot nak beransur balik. Entah dan ke idak nak amik buluh lemang kat Beruas tu? Puasa ari tu banyak tumbuh batang baru... ni dah sedang molek la tu untuk lemang.

Apa pun maaf zahir & batin... maaf mana yang terkasar dan termakan hati. Kot-kot terlanjur kata dalam blog dengan cara tidak sengaja. Jika tidak dimaafkan sekarang, nanti kita akan berbicara di depan Rabbul-Jalil dalam satu perbicaraan yang panjang - ribu... ribu... ribu tahun akhirat.

p/s  Ari ni 'kita' baru nak puasa 'Arafah walaupun jam 10-11pg ni tadi para jemaah dah mula melontar di Jamrah Aqabah. Dan... wat korban. Always Malaysian style punya ibadah!

Selamat Hari Raya; maaf zahir batin

Elias Hj Idris
http://ikanlepu.blogspot.com/
elidri52@yahoo.com
elias@kl-enroute.com
0 Responses