Elias Hj Idris
Oleh: Mohd Shahrizal Nasir


Golongan munafik sudah wujud sejak zaman Rasulullah SAW lagi. Istilah itu digunakan bagi merujuk kepada golongan yang hanya berpura-pura mengikuti ajaran Islam, tetapi hakikatnya mereka tidak mengakui atau ragu-ragu terhadap kebenaran Islam dalam hati.

Firman Allah yang bermaksud: “Apabila orang munafik datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau sebenar-benarnya Rasul Allah. Dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah Rasul-Nya, serta Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta.” - Surah al-Munafiqun, ayat 1

Demikian Allah menerangkan dengan jelas perihal orang munafik dalam al-Quran sehingga Allah menamakan satu surah, iaitu al-Munafiqun bagi menggambarkan betapa bahayanya sifat munafik terhadap agama Islam.

Pada zaman Rasulullah saw perihal orang munafik itu lebih jelas ketika Baginda memerintahkan Muslimin untuk keluar berjihad di jalan Allah, maka golongan munafik akan segera berdolak-dalih dan memberi 1001 alasan bagi mengecualikan diri daripada keluar berperang menentang kaum musyrikin ketika itu.

Allah merakamkan keadaan itu menerusi firman-Nya yang bermaksud: “Dan juga dengan tujuan Ia hendak melahirkan dengan nyata akan orang munafik yang dikatakan kepada mereka: Marilah berperang pada jalan Allah (untuk membela Islam), atau pertahankanlah (diri, keluarga dan harta benda kamu). Mereka menjawab: Jika kami mengetahui bagaimana hendak berperang, tentulah kami mengikut kamu (turut berperang).” - Surah Ali-Imran, ayat 167

Spesis ini banyak yang munafik

Ulama mengkelaskan golongan munafik kepada dua keadaan;

i)  Munafik I’tiqadi, iaitu segala yang berkaitan dengan kepercayaan dalam hati. Mereka terdiri daripada golongan yang hanya beriman kepada Allah secara luaran sahaja.
Hakikatnya mereka ragu dengan kebenaran Islam dan keesaan Allah. Mereka hanya berlakon di khalayak ramai, tetapi mendustakan agama Allah yang dibawa oleh Rasul-Nya.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan di antara manusia ada yang berkata: Kami sudah beriman kepada Allah dan hari akhirat; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.” - Surah al-Baqarah, ayat 8

Pada hakikatnya, golongan itu sudah terkeluar daripada Islam kerana niat di hati tetap memainkan peranan penting dalam soal akidah dan dikira sebagai penentu hakiki keimanan seseorang di sisi Allah swt. Golongan itu akan dimasukkan ke tingkatan neraka paling bawah. Sesuai dengan penipuan dan kezaliman dilakukan terhadap diri mereka sendiri.

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya orang munafik itu ditempatkan pada tingkatan terkebawah sekali dari (lapisan dalam) neraka.” - Surah an-Nisa’, ayat 145

ii) Munafik‘Amali, iaitu segala yang berkaitan perbuatan. Rasulullah saw menjelaskan dalam sabda yang bermaksud: “Tanda orang munafik itu ada tiga; apabila berkata ia berdusta, dan apabila berjanji ia mungkir dan apabila diberi amanah ia khianat.” - Hadis riwayat Bukhari dan Muslim

Sabda Rasulullah saw lagi yang bermaksud: “Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik yang jelas. Sesiapa melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik hingga dia meninggalkannya, iaitu apabila dipercayai dia khianat, apabila bercakap dia berdusta, apabila berjanji dia mungkir dan apabila bertengkar dia mengenepikan kebenaran (menegakkan benang yang basah).” - Hadis riwayat Bukhari
Jelaslah bahawa ada perbuatan tertentu yang jika dilakukan, maka ia termasuk dalam golongan munafik. Sebagai manusia yang secara fitrahnya tidak terlepas daripada melakukan dosa dan kesalahan, sudah tentu saban hari kita tidak terlepas daripada menuturkan kata-kata, membuat janji dan memikul amanah.

Persoalannya, adakah kita melakukan perbuatan itu dengan cara yang betul dan menurut kehendak Islam? Ataupun kita lakukan perbuatan tersebut mengikut cara orang munafik melakukannya?

Persoalan itu hanya mampu dijawab dengan jawapan positif bagi mereka yang memiliki iman kukuh dalam diri. Walaupun jika dilihat secara rambang, kesemua perbuatan itu tidaklah sebesar dosa membunuh, berzina, mencuri atau minum arak, tetapi apabila melakukannya sudah cukup untuk melayakkan diri seseorang untuk menerima azab seksa-Nya di akhirat kelak.

Sebagai Muslim yang berusaha untuk menjadi hamba dengan keredaan Allah, tidak boleh tidak kesemua sifat dan perbuatan yang melambangkan perbuatan munafik mestilah dihindari untuk menyelamatkan diri daripada menerima kemurkaan Allah.

Antara lain, dengan muhasabah diri kerana dengan itu kita akan lebih berwaspada terhadap setiap tingkah laku dan gerak-geri. Dengan bermuhasabah membolehkan kita memperbaiki kelemahan yang ada dalam diri. Kadang-kadang kita tidak sedar tentang sesuatu perbuatan yang melampaui batasan agama. Muhasabah mampu menyedarkan seseorang mengenai perbuatan yang dilakukan dan mempercayai bahawa setiap amalan tidak akan terlepas daripada timbangan neraca Allah di akhirat kelak.

Firman Allah yang bermaksud: “Barang siapa mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam suratan amalnya). Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam suratan amalnya).” - Surah az-Zalzalah, ayat 7-8

Saidina Umar al-Khattab pula pernah berkata yang maksudnya: “Hisablah (nilai) diri kamu, sebelum kamu dihisab (pada hari akhirat kelak).”

Selain bermuhasabah yang bergantung seratus peratus pada usaha sendiri, sebagai Muslim yang mencintai saudaranya, amalan saling memberi nasihat dan teguran juga boleh menghindarkan diri daripada sifat munafik yang tercela itu.

Ada kala perbuatan kita di luar kawalan atau tanpa kita sedari. Justeru, peranan orang di sekeliling yang menyedari akan hal itu akan dapat membantu kita daripada terus hanyut dibawa arus pembohongan, pendustaan dan pengkhianatan atau pecah amanah.
Sesungguhnya, amalan memberi nasihat dan teguran inilah yang menjadi tuntutan Islam, sesuai sabda Baginda saw yang bermaksud: “Agama itu nasihat.” - Hadis riwayat Muslim

Allah juga mengingatkan pentingnya kita agar sentiasa memberi peringatan yang akan membawa kebaikan kepada ummah secara keseluruhannya. Firman Allah yang bermaksud: “Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang yang beriman.” - Surah az-Dzariyat, ayat 55

Marilah sama-sama kita berusaha agar sentiasa menjauhi sifat golongan munafik. Jangan jadikan pembohongan, mungkir janji dan khianat atau pecah amanah dan gemar bertengkar sehingga mengenepikan kebenaran sebagai satu kebiasaan tanpa sedikit pun ada rasa bersalah dan takut akan azab yang bakal menunggu mereka yang tidak menyesali akan segala perbuatan jahat yang telah dilakukan.

Iltizam yang kuat dalam diri di samping bantuan sesama Muslim penting bagi memelihara diri daripada sifat munafik itu. Ia sesuai dengan sabda Rasulullah SAW yang menerapkan semangat kasih sayang sesama Muslim supaya orang Islam sentiasa berada dalam rahmat dan keredaan Allah.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: “Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga ia mengasihi saudaranya, seperti mana ia mengasihi dirinya sendiri.” - Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
3 Responses
  1. Anonymous Says:

    Antara ciri2 dan sikap Golongan Munafik :
    Telunjuknya lurus tetapi kelingkingnya berkait,
    Disebalik usahanya ada udang disebalik mee,
    Cakapnya tak serupa bikin, dsbnya banyak lagi...


  2. Anonymous Says:

    SIAPAKAH MEREKA ITU GOLONGAN MUNAFIK...???

    Dimana ada tamaddun peradaban Manusia disitu ada Sang Dajjal Mata Satu serta Makhlok Perosak Sang Yakjod Makjod. Dimana berada Dajjal dan Yakjod Makjod disitu tersembunyinya mereka itu golongan2 Munafik. Malah dizaman Nabi Muhammad SAW itulah paling ramei serta paling hebat kemunafikan mereka itu. Golongan Munafik dizaman Rasulullah SAW, mereka itu berpura2 beriman dgn Allah dan Rasul-Nya, masuk Islam, tetapi agendanya perosak Islam dari dalam. Gara2 kelicikan konspirasi "Puak 28 Kapir Kurisy" itulah puncanya Kesatuan Islam berpecah terbelah 2 jadi Sunni ASWJ dan Syiah.. Golongan Munafik, tersangat licik, percaturannya menepati sasaran sukar kesani. Dizaman Nabi SAW, golongan Munafik itu bermula dari "Puak 28 Kapir Kurisy". Telah berkembang menjadi "Puak Yazid Muawiyyah" dizaman Imam Ali. Dari suku-sakat Yazid Muawiyyah muncul pula suku-sakat "Puak Abu Sufyan". Dari suku-sakat Abu Sufyan bakal bangkit diAkhir Zaman berkembang menjadi "Puak AsSufyani". Mereka itu yg bakal memerangi Pasukan Pemuda Bani Tamim, pengasas penyedia tapak bagi kebangkitan yg dinanti Imam Mahdi Sejati....

    BULAN MUHARRAM BULAN DUKACITA BAGI NABI & AHLULBAIT NABI.... Malem ini sudah pun masuk bulan qamariah Islam 1 Muharram 1436H. Dunia Islam bakal menyambot Maal Hijrah. Sedangkan dibulan Muharram bulan dukacita bagi Nabi SAW serta seluruh Ahlulbait Nabi, karna telah berlaku 2 Peristiwa Hitam dlm sejarah Nabi dan Ahlulbait Nabi SAW. Sekali pandang konsep Maal Hijrah sesuatu perubahan yg positif, berhijrah dari yg tidak baik kesesuatu yg lebeh baik. Sebaliknya banyak penyelewengan2 sejarah Islam dari golongan Munafik yg tersusun rapi, dsbnya lagi...

    (1) BULAN MUHARRAM NABI DIUSIR DARI MEKAH KEMADINAH: Berbalik kesah penghijrahan Nabi SAW dari Mekah keMadinah. Dari kelicikan konspirasi "Puak 28 Kapir Kurisy" Mekah, akhirnya Nabi SAW telah diusir keluar dari Mekah dibulan Muharram. Sejarah diselewengkan kononnya baginda telah berhijrah keMadinah. Lantas Dunia Islam telah menetapkan 1 Muharram sebagei Tahun Baru Islam Maal Hijrah. Hari2 terakhir Rasulullah SAW kebanyakannya diMadinah. Hinggalah Nabi SAW wafat diMadinah dimaqamkan diMasjid Nabawi. Setelah wasiat Nabi SAW dinodai bermula 3 sahabat menjawati 3 Khalifah silih berganti. Dukacita bagi Ahlulbait Nabi, Imam Ali terpaksa keKarbala Iraq dia pergi. Siapakah mereka itu Golongan Munafik...???

    (2) 10 MUHARRAM SAYYEDINA HUSSEIN "ANAK MUKJIZAT NABI" DIBUNUH.... Berbalik kesah Yazid Muawiyyah selepas kewafatan Imam Ali, tersurat peristiwa "Paling Trajis Dlm Kehidupan Ahlulbait Nabi". Tanggal 10 Muharram, Imam Sayyedina Hussein AS serta rombongannya dari Ahlulbait2 serta pengikut2 setianya telah ditipu oleh Sang Yazid Muawiyyah dari Puak Sunni ASWJ. Mereka terkepong, dibunuh kejam, akhirnya gugur syahid AlHussein diPadang Karbala. Satu2nya Ahlulbait pewaris Nabi yg terselamat putra Imam Sayyedina AlHussein AS, dia Sayyedina Ali Zainal Abideen yg maseh bayi. Dari Nasab bloodline beliau kini telah berkembang jutaan Ahlulbait warisan AlHussein AS... Dan lagi dibulan Muharram itu juga konspirasi penghapusan genetic Nabi paling kejam. Dunia Sunni ASWJ tidak peduli, hanya sambut hari Asyura. Sedangkan yg paling meratapi pembunuhan Imam AlHussein adalah Dunia Syiah.. Siapakah mereka itu Golongan Munafik...???

    "Ratu Adil Sejati sentiasa memerhati - Zulqarnaen mengkhabari mengadili menghukumi..."


  3. Unknown Says:

    DEKLARASI PERANG PENEGAKKAN DINUL ISLAM
    DISELURUH DUNIA
    Bismillahir Rahmanir Rahiim
    Dengan Memohon Perlindungan dan Izin
    Kehadirat Allah Subhanahu Wa Ta'ala,
    Rabb Pemelihara dan Penguasa Manusia,
    Raja Manusia yang Berhak Disembah Manusia.
    Rabb Pemilik Tentara Langit dan Tentara Bumi


    Pada Hari Ini : Yaumul Jum'ah 6 Jumadil Akhir 1436H
    Markas Besar Angkatan Perang
    Khilafah Islam Ad Daulatul Islamiyah Melayu

    Mengeluarkan Pengumuman kepada
    1. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Afrika
    2. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Eropa
    3. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Asia
    4. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Asia Tenggara
    5. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Amerika
    6. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Australia
    7. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di Kutup Utara
    8. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di Kutup Selatan
    9. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) diseluruh Dunia

    PENGUMUMAN DEKLARASI PERANG SEMESTA
    Terhadap Seluruh Negara yang Tidak
    Menggunakan Hukum Berdasarkan Al-Qur'an dan As-Sunnah Rasulullah SAW.
    Perang Penegakkan Dinuel Islam ini Berlaku disemua Pelosok Dunia.

    MULAI HARI INI
    YAUMUL JUM'AH 6 JUMADIL AKHIR 1436H
    BERLAKULAH PERANG AGAMA
    BERLAKULAH PERANG DINUL ISLAM ATAS DINUL BATHIL
    BERLAKULAH HUKUM PERANG ISLAM DISELURUH DUNIA
    MEMBUNUH DAN TERBUNUH FISABILILLAH

    "Dan BUNUHLAH mereka di mana saja kamu jumpai mereka, dan USIRLAH mereka dari tempat mereka telah mengusir kamu (Mekah); dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan, dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil Haram, kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu), maka bunuhlah mereka. Demikanlah balasan bagi orang-orang kafir. Kemudian jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim.”
    (Q.S: al-Baqarah: 191-193).

    BUNUH SEMUA TENTARA , POLISI, INTELIJEN , MILISI SIPIL ,HAKIM DAN
    BUNUH SEMUA PEJABAT SIPIL Pemerintah Negara Yang Memerintah dengan Hukum Buatan Manusia (Negara Kufar).

    BUNUH SEMUA MEREKA-MEREKA MENDUKUNG NEGARA-NEGARA KUFAR DAN MELAKUKAN PERMUSUHAN TERHADAP ISLAM.
    JANGAN PERNAH RAGU MEMBUNUH MEREKA sebagaimana mereka tidak pernah ragu untuk MEMBUNUH, MENGANIAYA DAN MEMENJARAKAN UMMAT ISLAM YANG HANIF.

    INTAI, BUNUH DAN HANCURKAN Mereka ketika mereka sedang ada dirumah mereka jangan diberi kesempatan lagi.
    GUNAKAN SEMUA MACAM SENJATA YANG ADA DARI BOM SAMPAI RACUN YANG MEMATIKAN.

    JANGAN PERNAH TAKUT KEPADA MEREKA, KARENA MEREKA SUDAH SANGAT KETERLALUAN MENENTANG ALLAH AZZIZUJ JABBAR , MENGHINA RASULULLAH SAW, MENGHINA DAN MEMPERBUDAK UMMAT ISLAM.
    BIARKAN MEREKA MATI SEPERTI KELEDAI KARENA MEREKA ADALAH THOGUT DAN PENYEMBAH THOGUT

    HANCURKAN LULUHKAN SEMUA PENDUKUNG PEREKONOMIAN NEGARA-NEGARA KUFAR
    DARI HULU HINGGA HILIR


    HANYA SATU UNTUK KATA UNTUK BERHENTI PERANG,
    MEREKA MENYERAH DAN MENJADI KAFIR DZIMNI.
    DAN BERDIRINYA KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH.
    KHALIFAH IMAM MAHDI.

    Kemudian jika mereka berhenti dari memusuhi kamu, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi
    Maha Penyayang.

    Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan sehingga ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah.
    Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu),
    maka tidak ada permusuhan (lagi),
    kecuali terhadap orang-orang yang zalim.
    Al-Baqarah : 192-193

    SAMPAIKAN PESAN INI KESELURUH DUNIA,
    KEPADA SEMUA ORANG YANG BELUM TAHU ATAU BELUM MENDENGAR

    MARKAS BESAR ANGKATAN PERANG
    KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH MELAYU
    PANGLIMA ANGKATAN PERANG PANJI HITAM
    Kolonel Militer Syuaib Bin Sholeh