Elias Hj Idris
PADA mulanya Pak Guru itu diperkenalkan oleh teman-teman. Dia pun pernah merungut dan teringin sekali buat mendalami ilmu agama. Lagipun dia sedar setakat mana sahaja ilmunya dalam dada; mengaji al-Quran pun tidak tamat kerana marahkan kawan-kawan yang suka mencemuh.

Apabila menemui Imran, banyak juga ilmu yang diperoleh. Lebih menyeronokkan apabila dia ditemukan dengan falsafah agama yang suci itu. Pertama, dia ditunjukkan tujuan kelahirannya di atas muka bumi ini; dari mana dia datang dan ke mana tujuannya apabila tua dan menemui mati?

Ini yang membuatkan dia terasa betapa luas dan jauhnya kehidupan yang bakal ditempuhinya. Ia melangkau hingga ke alam malakut dan jabarut, iaitu di alam ghaib. Ia bukan sekadar hidup untuk makan, tidur, berusaha untuk jaya, berkeluarga dan sampai masanya mati lalu ditanam orang. Bukan.

Ia menepati kata-kata Nabi Besar Muhammad s.a.w; "Matlamat kehidupan yang sebenar buat seseorang insan ialah untuk menuju mati. Sesungguhnya, mati itu adalah permulaan/pembukaan kepada kehidupan yang sebenar".
Gambar Hiasan:
Sori la pada yang akan menuduh ini gambar lucah.
Ia berkait dengan teks. Itupun dah banyak2 istighfar kita dek kerananya.

Dia sedar akan dirinya yang tercemar dengan segala danur hanyir dan kekotoran. Dia bergelumang dengan maksiat atas dasar membalas dendam dan menzahirkan rasa benci terhadap lelaki. Akhirnya, dia tidak sampai ke mana? Dirinya yang musnah, dosa bertempek-tempek dan kedamaian makin menjauh dan jauh. Dia lalu sering resah dan keliru. Fikirannya buntu dan tidak menentu.

Itu pun dia agak beruntung kerana Imran begitu penyabar orangnya. Imran mengajarnya hal-hal asas yang tidak disentuh Pak Guru. Paling awal dia mendalami dan memahami solat yang dikerjakan. Imran pernah memberitahu apabila hendak mendirikan solat ucapan ini patut dihayati selain daripada doa iftitah yang sering diucapkan.

“Subhanakallahumma, wabihamdika, wataba-rokas muka, wataala jadduka wa Lailaha ghairuka....

Maksudnya: "Maha suci Engkau wahai Tuhanku, dengan memuji Engkau dan bertambah-tambahlah keagungan nama-Mu. Maha benarlah puji-pujian kepada Engkau dan tiadalah yang disembah selain daripada Engkau.”

Kemudian peristiwa mikraj yang dilalui oleh Nabi Besar itu berkait rapat dengan surah al-Fatihah, iaitu ummul Quran yang dijawab Allah Taala apabila ia disebut di dalam solat.

“Allah Taala turunkan tujuh ayat yang diulang-ulang,” jelas Imran sambil memerhatikan gelagat Nurul Fasha yang tidak lekang-lekang dengan telefon bimbit. Ada-ada sahaja panggilan yang diterima... entah dari mana? “Surah itu terbahagi antara Allah Taala dengan hamba-Nya dan bagi hamba-Nya apa yang dipinta.”

Firman Allah s.w.t.; “Tiga daripadanya untuk Aku, dan tiga untuk engkau. Sementara yang satu lagi antara Aku dan engkau.”

Kemudian Allah Taala akan menjawab setiap kali disebut tujuh ayat tersebut, terutama ketika dalam solat,” kata Imran.

“Apa jawapannya?”

“Dari Abu Hurairah r.a. mengikut riwayat Ahmad dan Muslim bahawa Nabi telah bersabda; Allah berfirman:

Alhamdulillahi-rabbil-’aalamin;

“Hamdani-’abdi: "Hamba-Ku telah mensyukuri-Ku,” jawapan Allah apabila disebut ayat itu.

Ar-Rahmaan-ir Rahiim;

“Asna ‘alaiya ‘abdi; "Hamba-Ku memuji-Ku,” jawab Allah seterusnya.

Maaliki Yaumiddiin;

“Majjadani ‘abdi: "Hamba-Ku mengagungkan-Ku,” jawab Allah lagi.

Iyyaka Na’budu wa-iyyaka Nasta’iin;

“Haaza baini ‘abdi wa-li’abdi ma-saal: "Yang ini untuk hamba-Ku, dan Aku tetap beri apa yang dipintanya,” jawapan Allah sebagai pengakuan-Nya.

Ihdinasy-syirat-al Mustaqiim;

“Haaza li’abdi wa-li’abdi ma-saal: "Yang ini untuk hamba-Ku, dan Aku tetap beri apa yang dipintanya,” jaminan Allah apabila ayat itu disebut.

“Hingga ke akhir surah tersebut, itulah jawapan yang diulang-ulang Allah s.w.t. secara tegas. Ia sebagai jaminan bagi sekelian umat Muhammad yang bersolat.” kata Imran dengan suara yang lembut. “Kemudian ia diaminkan bersama oleh sekalian para malaikat dan kedengaran bergema ke segenap empat penjuru alam.

“Kemudian apabila rukuk, kita memuji Allah s.w.t.; Subhana-Rabbial-aziimi-wabihamdih yang bermaksud: "Maha Suci Tuhanku lagi Maha Besar."

Hasil daripada puji-pujian ini apabila i’tidal, seolah-olah Allah s.w.t. menjawab; ‘Sami-Allahu-liman hamidah; yang bermaksud: "Allah mendengar akan hamba yang memuji-Nya."

Beramai-ramai kembali bermunajat di hadapan Khaliq

“Rabbana walakal-hamdu; yang bermaksud: "Wahai Tuhan, dan bagi-Mu segala puji-pujian.”

Tanpa mengira tempat untuk tunduk dan sujud kepada-Nya

Sujud, “Maha Suci Tuhanku lagi Maha Terpuji,” .

Seterusnya dalam tasyahhud terdapat dialog berupa puji-pujian terhadap Nabi Besar Muhammad s.a.w. Ucapan baginda itu dijawab dengan pengiktirafan terhadap baginda sebagai hamba dan pesuruh Allah.

Kata Nabi: “Segala kehormatan, keberkatan, dan ucapan yang baik-baik bagi Allah semata-mata";

Jawab Allah s.w.t: “Keselamatan bagimu wahai nabi, beserta dengan rahmat Allah dan berkat-Nya";

Kata Nabi: “Keselamatan bagi kami dan bagi para hamba Allah yang soleh";

Daripada keselamatan yang dipohon oleh Nabi berserta umat-umat yang soleh itu, Allah Taala ingin tahu apakah imbalannya? Sebagai balasan...

Nabi pun berkata: “Aku bersaksi sesungguhnya, tiada yang nyata sebenar-benarnya melainkan Allah";

**"Aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu hamba dan pesuruh-Nya.”

Nota: ** Bagi pengakuan ini; "Aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu hamba dan pesuruh-Nya.” Hj Harussani Zakaria, mufti Perak menyatakan bahawa ia adalah ucapan daripada para nabi dan sekelian malaikat yang menyaksikan peristiwa berkenaan!

Kata Imran lagi, di atas perisytiharan tersebut, maka sekalian para nabi dan malaikat yang menyaksikan peristiwa yang hebat dan bersejarah itu segera bersalawat ke atas baginda, keluarga dan mengucapkan terhutang budi kepada Nabi Ibrahim dan keluarganya.

"Ya Allah, sejahterakanlah Nabi Muhammad dan ke atas keluarga Nabi Muhammad";

"Sebagaimana Engkau telah sejahterakan Nabi Ibrahim";

"Demikian juga ke atas keluarga Nabi Ibrahim";

"Berilah keberkatan ke atas Nabi Muhammad;

dan ke atas keluarga Nabi Muhammad";

"Sebagaimana Engkau telah beri keberkatan ke atas Nabi Ibrahim;

dan ke atas keluarga Nabi Ibrahim";

"Pada sekelian alam, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Mulia."

Peristiwa tersebut lalu diakhiri dengan Nabi Muhammad menoleh ke kanan sambil mengucapkan salam, memohon daripada Allah s.w.t. kesejahteraan ke atas mereka yang telah berselawat ke atas baginda.

"Assalamu-alaikum warohmatullah."


Dari sini timbul satu peristiwa, apabila dalam keasyikan sekelian penghuni langit, para malaikat dan nabi-nabi berselawat ke atas Nabi dan keluarga baginda, dek terlalu asyik tup-tup seorang malaikat terlupa untuk berselawat. Maka dia diperintahkan oleh Jibril supaya sayapnya dipatah-patahkan.

Dia meraung kesakitan sepanjang tempoh Rasulullah s.a.w. turun-naik menemui Nabi Musa dan Allah s.w.t; apabila baginda telah dinasihatkan oleh Nabi Musa a.s. agar memohon jumlah kewajipan itu biar dikurangkan sebab umatnya tidakkan termampu.

Dengan turun-naik itu, maka fardu solat itu dapat dikurangkan daripada lima puluh kepada lima waktu sahaja. Namun Allah s.w.t. telah menetapkan bahawa pahalanya tetap lima puluh juga.

Israk dan mikraj yang berlaku ke atas diri baginda itu terdiri daripada tiga peringkat; iaitu dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa, kemudian dari Masjidil-Aqsa ke Sidratul-Muntaha dan akhirnya, dari Sidratul-Muntaha ke Qab Qausaini Aw Adnaa (tempat yang paling hampir sekali di hadrat Allah s.w.t.).

“Sebab itu, solat juga terdiri daripada tiga peringkat,” jelas Imran perlahan. “Ia bermula dengan berdiri, kemudian ruku’ dan sujud.”

Waktu sujud itulah saat dan amalan yang paling hampir dengan Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t. dalam al-Alaq: 19 yang bermaksud; “Dan bersujudlah sambil mendekatkan diri.”

“Maha Suci Tuhanku lagi Maha Terpuji,” ucapan agung ketika sujud itu.

Dalam keadaan yang paling hampir inilah kemudiannya berlaku dialog seperti dalam tasyahud itu. Ia memaparkan keagungan syahadah bagi seseorang mukmin. Maka di sinilah letaknya pengakuan Rasulullah s.a.w. akan Khaliqnya diikuti dengan pengiktirafan akan Muhammad itu sebagai hamba dan Pesuruh-Nya.


                                                     Keredhaan-Nya jua yang dicari....


Nota:  Bersempena dengan bulan Isra' dan mi'raj yang bakal mendatang maka dicatatkan peristiwa yang berlaku pada malam sejarah itu; iaitu penerimaan fardu solat oleh baginda Rasulullah saw.


p/s Novel 'ANAK PEREMPUAN KABARET' 651 m.s. terbitan 2007 (RM24.90) masih dijual. Kisah ini paling 'top' di halaman Tranungkite Online (TKO) dengan 'hits' tertinggi pada Januari 2010 ; 250hits/jam (Hubungi - 019-2323752 - Elias).
8 Responses
  1. H.Sakinah Says:

    Salam,

    Yang ni,

    "Maha suci Engkau wahai Tuhanku, dengan memuji Engkau dan bertambah-tambahlah keagungan nama-Mu. Maha benarlah puji-pujian kepada Engkau dan tiadalah yang disembah selain daripada Engkau.”

    baca sebelum takbir ke?


  2. Bukan untuk kita baca... ia menjelaskan ucapan ketika Nabi saw berada di hadapan-Nya di 'balai penghadapan Allah'.

    Selepas itu baru ada hubungan 'dialog' seperti yg tersebut dlm al-Fatehah.


  3. H.Sakinah Says:

    Saya masih tak faham berkenaan dialog tersebut. Perlu dibayangkan saat membaca al-Fatehah atau macamana?


  4. Bukan dibayangkan, tetapi memahami. Serasa2 Dia yang menjawabnya. Bru rasa 'ghalil'.


  5. H.Sakinah Says:

    Ok, perlukan latihan...ghalil tu maksudnya apa pula?


  6. ghalil... ooo ari tu demo yg tulih, kan?


  7. H.Sakinah Says:

    Oh, ambo tulih gholi'. Ingat gapo. Nok gholi' kemain payoh. Huhu.


  8. Payoh bakponyo... tu la keno kusyuk! Hati jadi bulat pada-Nya.