Elias Hj Idris
Ini adalah buku pertama saya yang menggunakan konsep misteri-sejarah dan kaitannya dengan agama. Makhluk ghaib memang terdapat dalam ceritera agama - dijelaskan dalam al-Quran dan diperingatkan dalam hadis baginda Rasulullah saw.

Cuma makhluk ini berada di sisi sebelah sana - di luar jangkauan akal manusia. Namun asal kejadiannya dijelaskan bersekali dengan kedurhakaan dan 'kewajipan' untuk mereka berusaha keras dan sungguh-sungguh dalam menyesatkan manusia yang berasal dari Adam a.s.

Kenapa? Berpunca apabila ia dilaknatkan Allah swt.

Kenapa begitu? Disebabkan kedurhakaan secara terang-terangan di hadapan Allah swt. Ia enggan tunduk kepada Adam a.s. apabila diperintahkan Allah.

Seiring dengannya ialah asal kejadian manusia yang hanya dari segumpal darah; yang kemudian ditiupkan ruh-Nya apabila janin berusia 120 hari ketika dalam perut si ibu.

Ada pertelagahan kepentingan di antara kedua-duanya; antara jin-iblis-setan dengan manusia beriman.

Kepengetahuan ini penting dalam mengelakkan diri kita semua daripada terjebak ke dalam jurang kesesatan; yang bakal dan boleh menjerumuskan kesemua anak-cucu Adam a.s. ke dalam neraka Allah.

Permulaannya bersahaja dengan cerita sejarah - sejarah perjuangan pahlawan di tanah air kita sejak peringkat awal dahulu.


Kulit Depan: Siri 'Selangkah ke Alam Jin'

Bab 1



Nama orang tua ini sinonim dengan ilmu jabat. Ia ilmu hulubalang yang telah lama wujud dalam masyarakat Melayu sejak zaman silam. Ia telah diwarisi turun menurun dari abad ke-17, selepas kebangkitan Islam di Asia Tenggara.


Kehandalan pahlawan Melayu seperti Tuk Gajah, Dato' Bahaman, Mat Kilau, Tuk Janggut, Wali Sembilan di Indonesia; Sunan Gunung Jati, Sunan Kali Jaga, Sunan Bonang dan banyak lagi pejuang yang menentang penjajah dan menegakkan panji-panji Islam, seakan-akan ilmu kebatinan pahlawan dan para wali ini telah semakin senyap dan hilang lenyap.

... dan seterusnya.


Bab 2
Che Ngah Ibrahim dilantik menjadi Menteri Larut oleh Long Jaafar yang kembali menjadi Raja Besar Benua Siam Islam Kedah bergelar Sultan Jaafar Mad Azam Syah. Che Ngah Ibrahim yang memakai gelaran Orang Kaya Paduka Tuan adalah anak pembesar Paduka Setia, iaitu Orang Besar Enam Belas yang menjadi pengapit Panglima Bukit Gantang.


Dia meneruskan pentadbiran di sebuah bangunan besar dalam kota yang dibina di Matang dalam tahun 1854. Ia mempunyai tembok batu sepanjang 131 meter dan lebar 110 meter yang bertempat kira-kira 8km dari bandar Taiping.

... dan seterusnya.

Satu drp buku untuk teman sekampung;
Dato' Mohd Razif Kadir, Timbalan Gabenor Bank Negara Malaysia


Penulis : Elias Hj Idris ( Ikanlepu )
Pelukis : Zainal Buang Hussien - Kartunis Majalah Gila Gila/Pengasas
Kulit : Fazrul Arhan Razali ( Pelukis Creative Enterprise/Cover )

SELANGKAH KE ALAM JIN

Siri 1 : Menyusuri Denai Di Hutan

Untuk sementara waktu, buku tidak dijual dimana mana kedai buku. Hanya boleh dibeli secara e-comm @ online order @ jumpa saya bagi mereka yang berdekatan area Puchong @ Kuala Lumpur.

Sila hubungi 013 3318538 Pak Syed.

Buat sementara waktu, website e-comm sbistari.com belum siap, sesiapa yang nak beli boleh bank in ke akaun berikut :

Bank : Maybank
Nama : PERNIAGAAN SERI BISTARI
Akaun No : 564164110774


Bank : CIMB
Nama : Shahimi Bin Hassan
Akaun No : 12320000668201

Selepas bank in sila SMS - Reference No dan alamat penghantaran.
013 3318538 @ 012 6548427
atau boleh email maklumat pembayaran @ alamat ke
admin@sbistari.com

Harga senaskah RM9.00 + RM3.50 (Pos Express) = RM12.50

Setiap naskah buku ini dijual, RM1.00 akan disumbangkan @ di Infaq ke tabung Madrasah Insaniyyah. ( Bagi Siri 1 hingga 5 )
Ma'had Tahfiz Al-Ansori ( Bagi Siri 6 hingga 10 )
SKAJ ini akan di terbitkan sehingga 200 Siri, Insya-Allah
8 Responses
  1. Anonymous Says:

    Tahniah Tuan Haji, saya telah pun memiliki buku terbaru dari Tuan Haji ini, sebuah buku yang menarik untuk dibaca, tertanya juga siapakah Tok Su yang hebat itu.


  2. Anonymous Says:

    Kemarin saya terima SKAJ dan baru selesai baca untuk kali yang ke 2.Tahniah Pak Cik, tak sabar menunggu SKAJ siri seterusnya.


  3. rosdiismail Says:

    assalam...mgu lepas saya terima buku SKAJ tu...yg terharunya bayaran belum dijelaskan lg...tup tup tup..org umah tanya..beli brg apa?laaa br teringat pasal buku tu..terimakasih kpd paksyed dan shahimi...


  4. Tuk Su... kena baca seterusnya dlm siri terkemudian.

    Dlm blog wasiat_pejuang, bayangannya sudah ada, tapi penulisnya sendiri tidak jelas.

    InsyaAllah, kita akan jelaskan.


  5. Dlm siri seterusnya, kita akan masukkan beberapa ilmu yang baik untuk diamalkan.

    Ia daripada pahlawan Melayu yang pergi tanpa nama.


  6. Wlkm-slm.
    ciktehdee... ooo, ada masuk FB.

    Untung la dpt buku lebih dlu.


  7. Anonymous Says:

    SKAJ sebuah buku yang menarik dan saya akan simpan sebagai rujukan anak cucu, tahniah buat Hj Elias, teruskan menulis agar ilmu yang ada dapat disebarkan..! Azman Kuantan


  8. En Azman,
    Terima kasih di atas penghargaan itu. Saya cuma berkongsi sikit ilmu yang ada.

    Ia sebuah intro. Penjelasan lanjutnya ada dalam siri-siri yang berikutnya.