Elias Hj Idris
Riwayat Anas bin Malik r.a; "Sesungguhnya Allah swt telah mewakilkan malaikat tentang rahim, ia berkata: Wahai Tuhanku, mani. Wahai Tuhanku, segumpal darah. Wahai Tuhanku, segumpal daging."

Para ulama berkata, malaikat mempunyai ketetapan yang sempurna dan menjaga keadaan mani.

Sesungguhnya, malaikat itu berkata;
"Wahai Tuhanku, ini mani, ini segumpal darah dan ini segumpal daging dalam waktu-waktunya. Setiap waktu malaikat itu melaporkan apa yang terjadi dengan izin Allah swt, sedangkan Allah itu Maha Mengetahui.

Ketika Allah menciptanya sebagai mani, kemudian berpindah menjadi segumpal darah. Itulah permulaan tahunya malaikat bahawa mani itu akan menjadi anak setelah 40 hari. Jika sebelumnya, ia belum pasti akan menjadi anak.

Kemudian malaikat mempunyai tugas yang lain pula, iaitu membentuknya, membuat pendengaran, penglihatan, kulit, tulang, lelaki atau perempuan. Itulah pada 40 hari yang ketiga (120 hari), ketika berbentuk segumpal daging, "Wahai Tuhanku, apakah ia lelaki atau perempuan?"

"Dan sesungguhnya, Kami telah menciptakan manusia daripada satu saripati (berasal) daripada tanah. Kemudian Kami jadikan sari pati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang-belulang, lalu tulang-belulang itu kami bungkus dengan daging." - al-Mu'minum: 12-14.

Pada waktu yang lain, waktu ditiupkan ruhnya setelah 40 hari yang ketiga - ketika janin itu berumur 4 bulan.

Riwayat Bukhari;
"Penciptaan salah seorang di antara kamu semua itu dikumpulkan dalam 40 hari, kemudian menjadi segumpal darah, kemudian menjadi segumpal daging, kemudian malaikat diutuskan dengan didengungkan 4 kata-kata; dituliskan rezekinya, ajalnya, celaka atau bahagia, kemudian lalu ditiupkan (ruh) padanya."

Nabi saw bersabda;
"Demi Allah, yang tidak ada Tuhan selain-Nya sesungguhnya salah seorang di antara kamu beramal dengan amal ahli syurga sehingga antara dia dan syurga hanya satu hasta, lalu didahului oleh catatan, maka dia beramal dengan amal penghuni neraka hingga dia masuk neraka. Sesesungguhnya seorang di antara kamu beramal dengan amal penghuni neraka."

Daripada maksud hadis ini, bahawa jarang berlaku pada manusia disebabkan kasih Allah swt dan keluasan rahmat-Nya untuk merobah manusia daripada buruk kepada baik itu teramat banyak. Sebaliknya, membalikkan manusia daripada baik kepada buruk itu teramat jarang sekali dan amat sedikit.

Ia sesuai dengan firman Allah swt; "Sesungguhnya, rahmat-Ku mendahului kemurkaan-Ku, dan rahmat-Ku mengalahkan kemurkaan-Ku."

Termasuk dalam hadis ini, orang yang berbalik dari amal neraka dengan kafir dan maksiat adalah berbeza sama ada kekal atau tidaknya. Orang yang kafir itu tetap kekal dalam neraka, sedangkan orang derhaka yang melakukan maksiat dan meninggal dunia dalam keadaan mentauhidkan Allah swt adalah tidak kekal di dalam neraka.

Hadis ini menjelaskan tetapnya takdir, dan taubat itu menghapuskan seluruh dosa sebelumnya.
5 Responses
  1. H.Sakinah Says:

    Salam En.Elias,

    Boleh jelaskan lagi perenggan second last tu? Apa yang dimaksudkan dengan "...orang yang berbalik dari amal neraka dengan kafir dan maksiat..."


  2. Amalan utk masuk neraka - segala yg Allah larang. Bagi sang kafir, jelas tak beriman; maknanya kekal dlm neraka.
    Ada yg beramal dgn amal neraka spt judi, maksiat lain, tp dia masih Islam maka balasan nerakanya tidak kekal. Dia ada harapan masuk syurga jg.


  3. H.Sakinah Says:

    ok, faham. time kaseh.


  4. Anonymous Says:

    Tatakala Baginda Nabi Muhammad SAW bertapa selama 44 hari diGua Hiraq Jabal Nur, maka Wahyu Pertama yg diturunkan adalah Surah Al-Alaq (Segumpal Darah) : "IkraqBismiRab..." - Bacalah (Ya Muhammad) dgn Nama Tuhan-mu yg telah menciptakan. Telah menciptakan Manusia dari segumpal darah....


  5. Black Ops Says:

    PERTAPAAN RASULULLAH SAW 44 HARI DIGUA HIRAQ DIJABAL NUR.... Setelah dibimbingkan bermulalah Atok Nabi menuju Gua Hiraq bagi menjalani ibadah Alam Pertapaan selama 44 hari. Maka Wahyu Pertama diturunkan adalah Surah AlAlaq (Segumpal Darah)... Tatakala diAlam Pertapaan itu bekalan makan minum Atok Nabi berupa buah tamar dan air zam2 yg dihantar oleh Opah Siti Khodijah. Cuba bayangkan betapa jauhnya, kesiannya dan perit deritanya melihat Opah Siti Khodijah yg sedang sarat mengandongkan Ahlulbait pertama anak Nabi. Mujorlah ada Tok Ali yg masih kanak2 buat temankan Opah Siti Khodijah sepanjang perjalanan....