Elias Hj Idris
"Bangsa Jin dan Muka Setan":
Ayah saya saksikan upacara ini setiap pagi di jembatan
Pengkalan Baru, dekat Pantai Remis, Perak.
Selepas dipancung badan mangsa diterajang masuk sungai.

Nota: Nampakkah serak percikan darah di atas tanah?

Kejadian jin yang semulajadinya daripada api, kecepatan, gerak-geri dan keringanannya merupakan faktor yang mendorong sesetengah golongan manusia cuba menghubungi jin dan mempergunakan mereka. Ada yang cuba meminta perlindungan serta mematuhinya seperti yang disebutkan dalam al-Quran;

"Dan sesungguhnya ada beberapa orang  daripada manusia meminta perlindungan kepada beberapa orang daripada jin, tetapi jin itu hanyalah menjadikan mereka bertambah sesat."  al-Jin: 6

Demikian secara tegas dan terus-terang ayat yang mulia membentangkan natijah perhubungan manusia dengan jin dan percubaan meminta tolong daripadanya. Kesannya tiada lain selain daripada menambahkan bahaya, kesusahan dan kesulitan. Jin tidak berdaya melindungi manusia daripada bahaya dan tidak pula boleh memberikan apa-apa faedah.

Satu kepercayaan salah yang meluas di kalangan manusia ialah jin dengan segala kebolehan mereka bergerak cepat dan berpindah-pindah dengan mudah dari satu sudut di bumi atau di langit, berdaya mengetahui segala yang telrindung daripada manusia atau membuat ramalan di hari depannya. Sedangkan setiap manusia itu - kerjanya, zaman lampaunya, masa kini dan hari depannya telahpun ditulis di Luh alam dengan suatu cara dan terletak di suatu tempat.

Sedangkan pada hakikatnya, jin tidak pun mengetahui sedikit pun tentang perkara ghaib sama seperti manusia juga. Dia juga tidak dapat meramalkan apa yang bakal dan mungkin berlaku? Malah pengetahuan manusia dan ma'rifat amnya harus lebih banyak daripada pengetahuan atau ma'rifat jin.

Allah swt telah mengurniakan kepada Nabi Sulaiman jin untuk melaksanakan tugas-tugas yang diperintahkan. Dengan kehendak Allah dan dengan kelolaan Nabi Sulaiman, jin-jin tersebut telah mendirikan kota-kota besar yang cukup teguh. Ia boleh digunakan untuk berperang dan bertahan, mengukir patung-patung kayu, tembaga dan lain-lain jenis logam. Mereka membina kawah memasak yang besar bentuknya dengan kedudukan yang tegap tidak bergegar - letak dengan tetap di atas tanah. Mereka membuat pinggan makan yang panjang, lebar dan besar seperti kolam air.

Jin-jin itu telah menjalankan kerja mereka dengan pantas dan halus sebagaimana yang diceritakan oleh al-Quran. Ia disebabkan kerja-kerja itu adalah kurniaan Allah ke atas Nabi Sulaiman.

Di sebalik tenaga yang begitu hebat dan dengan kecepatan yang teramat sangat, jin-jin itu terus bekerja mematuhi perintah Nabi Sulaiman sehingga mereka tidak sedar akan kewafatan baginda dalam keadaan bersandar pada tongkatnya. Mereka terus bekerja kerana takut akan Nabi Sulaiman sehinggalah tongkat itu rapuh dimakan gegat dan jasad Nabi Sulaiman pun terjatuh ke tanah!

Ketika itu barulah mereka sedar bahawa baginda telah meninggal dunia dan selama itu mereka bekerja bertungkus-lumus mematuhi perintahnya tanpa mengetahui tentang ajal ghaib yang telah ditentukan. Malah mereka pun tidak sedar tentang kewafatan itu walaupun mereka berada hampir dengannya.

Al-Quran telah menceritakan peristiwa ini;

"Dan untuk (Nabi) Sulaiman, (Kami perintahkan) angin (patuh kepadanya); perjalanan pagi sebulan dan (perjalanan) petangnya sebulan dan Kami alirkan kepadanyan hancuran tembaga. Dan di antara jin ada yang bekerja di hadapannya dengan izin Tuhannya. Dan siapa yang menyimpang di antara mereka daripada perintah Kami, kepadanya akan Kami rasakan siksa api yang menyala.

Mereka (jin-jin itu) mengerjakan untuk (Nabi) Sulaiman apa sahaja yang dikehendakinya, seperti gedung-gedung yang tinggi, patung-patung, piring-piring besar seperti kolam air dan periuk yang tetap (di tempatnya). Bekerjalah, hai keluarga Daud dengan berterima kasih. Dan sedikit sekali dari hamba-hamba-Ku itu yang tahu berterima kasih!

Setelah (Nabi) Sulaiman Kami wafatkan tiadalah yang menunjukkan kematiannya itu, melainkan binatang bumi yang memakan tongkatnya (beransur-ansur). Setelah ia roboh, teranglah bagi jin itu bahawa kalau kiranya mereka mengetahui hal yang ghaib, tentulah mereka tiada tinggal tetap dalam siksaan yang memberikan kehinaan."  Saba: 12-14.

Demikian terbukti kejahilan jin akan perkara ghaib. Malah kejahilan mereka dengan hakikat yang lebih jelas dan diketahui oleh setiap mata yang memandang, iaitu tentang kewafatan Nabi Sulaiman.

Jin mempunyai perhitungan dengan manusia. Jin dijadikan daripada api, dan api mempunyai tabi'at menyakiti, membinakan dan meruntuhkan. Andainya padam, ia hanya meninggalkan kemusnahan. Walaupun mengandungi berapa faedah namun faedahnya tidak terjamin.

Syaitan dan tentera iblis yang terdiri daripada jin tidak mendatangkan sebarang faedah, sebaliknya mendatangkan pelbagai jenis bahaya dan penyakit. Itulah yang sering terjadi dalam perhubungan manusia dengan jin penderhaka yang dipelopori oleh iblis.

Perkara ini telah wujud sejak manusia pertama dicipta. Jin telah ada sebelum manusia dicipta. Oleh itu apabila Allah swt memerintahkan malaikat supaya sujud kepada Adam a.s. iblis enggan berbuat demikian. Dia alim, wara' dan banyak ilmu, tetapi engkarnya secara berhadapan dengan Allah swt. Itupun punca maka dia dilaknat hingga ke hari kiamat.
4 Responses
  1. H.Sakinah Says:

    Salam En.Elias,

    Lari topik, tapi apa pendapat En.Elias, tentang seorang alim (ustaz saya) yang boleh mengetahui tentang perbuatan2, tabiat2 kita di luar pengawasan dia.

    He can reads mind or something like that. (Perhaps he befriends with jin?) But my respect for him, gain lots of ilmu from him -alhamdulillah.


  2. Ada mcm Nabi Sulaiman, dia ble kuasai - ok la. Dr Haron Din pn camtu.

    Mcm anjing - garang, tapi ble guna jg harta dsb.


  3. H.Sakinah Says:

    wah, lagu tu ka... ok :-I


  4. Anonymous Says:

    BENARKAH JIN TIDAK TAHU PERKARA GHAIB..?? Bukan semua Jin tidak tahu akan perkara ghaib, hanya Jin2 kokak aje yg jahil akan perkara ghaib. Ada Para Wali yg dilantik dari kalangan Malaikat. Ada Para Wali yg dilantik dari kalangan Manusia. Begitu juga ada Para Wali yg dilantik dari kalangan Jin, maka dinamakan ia Wali Jin. Malah ada Jin yg beriman lebeh sempurna imannya, tegas pendiriannya dsbnya, dari iman Manusia yg kokak dan lagho sikapnya...

    Namun pada Manusia yg berdarjat "Insan Kamil" itulah yg menghimponkan dan menguasainya. Kerana unsur penciptaan Manusia itu adalah sebaik2 kejadian Allah. Maka bersesuaian pula peranan Manusia itu sebagai Khalifah Allah dimuka bumi ini. Maka peranan Wali Malaikat dan Wali Jin akan lebeh menyerlah menjelang Akhir Zaman ini dibawah penguasaan Manusia Sempurna yg telah dinobatkan sebagai Sang Raja Wali itu... Wallahu'alam....