Elias Hj Idris
Allah swt telah mengilhamkan kepada Raja Siam Iskandar Zulqarnain untuk membina penghalang yang mana pada hari ini, kita semua kenali sebagai Tembok Besar di negeri China. Tempat bersemayamnya Raja Siam Islam Iskandar Zulkarnain yang digelar dalam bahasa Siam Kedah sebagai Siamen. Siamen ini bermaksud “kawasan dia”.

Dari kitab Al-Quran surah Al-Khafi ayat 96, ada menceritakan secara tersirat bagaimana Allah swt mewujudkan satu makhluk untuk membantu Raja Siam Iskandar Zulqarnain China membina tembok besar tersebut. Makhluk inilah yang menghembuskan api kepada bangsa Ya'juj yang mengganas ketika itu. Apakah makhluk ketika itu yang boleh menghembuskan api kalau bukan Naga (Na Ghka) yang dijadikan oleh Allah.

Sekiranya makhluk itu tidak ada, pasti orang tidak akan sebut sedangkan kita tahu burung 'Ababil' yang membawa batu dari neraka itupun sedia dijadikan oleh Allah, buat memusnahkan tentera bergajah yang cuba meruntuhkan Ka'abah. Dalam bahasa siam Na-ghka bermaksud, 'Datuk-Bunuh'. Oleh yang demikian maka orang-orang China menjadikan naga itu sebagai lambang kekuatan Maharaja China.

Apabila Raja Siam Iskandar Zulqarnian siap membina sebahagian Tembok Besar China, bangsa yang menolak agama Allah, iaitu Ya'juj telah berpindah dan melarikan diri ke Tibet di utara India. Tibet adalah tempat bangsa Ya'juj ini tinggal. Dalam bahasa Siam bermakna, “tempat (ber)himpit sempadan (dengan bangsa Siam)”.

“It used to be thought that, before the 13th century, Tais had dominated a kingdom called Nanchao in Yunnan, but had been dispersed southwards by a Mongol attack in 1253. Scholars no longer hold this theory. Instead the evidence suggests long, slow Tai migration over many centuries, beginning in western China, or even further north, and spreading southwards from the 7th century (malah lebih awal lagi)”. History of South Asia, Asean Focus group.

Bangsa Ma'juj terus menetap dan menjadi bangsa Siamen di negeri China. Peperangan dan serangan sering berlaku dan telah membawa kepada beberapa siri perjanjian (sila Yahoo search; history of Tibet China conflict). Dari bukti buku sejarah “Peradaban Dunia” oleh Yew Chee Wai, muka surat 22 & 23, Empayar Chin telah diasaskan oleh Maharaja Siamen China - Shih Huang Ti (Qin Shih Huangdi, 221 SM) dan meneruskan konsep pemerintahan Raja Siam Iskandar Zulkarnian di negeri China. Maharaja Shih Huang Ti mengikut sejarah ini dikatakan sebagai bukan Islam.

Akan tetapi sewaktu memerintah, baginda telah menghapuskan buku-buku ajaran Confucius dan menyambung semula kerja-kerja pembinaan Tembok Besar negeri China yang dimulakan oleh Raja Iskandar Zulkarnian. Kenapakah pula buku Confucius itu yang dimusnahkan? Ia berpunca apabila puak Ya'juj telah berpindah ke Tibet dan saki-baki pengikut Confucius itu masih ada lagi di Negeri China pada ketika itu.


“Other schools of thought and philosophy were outlawed, especially Confucianism. Many of its teachers were executed and their books burned. By 221 B.C. Ch’in Shih-huang-ti had conquered his rival states and unified China. In an effort to reinforce the idea of a unified China, Ch’in Shih-huang-ti instituted a program to standardize the Chinese language, as well as measurements for width and length, and a series of roads and canals were built to converge on the capital city of Xianya”.
“To protect his state from a Hunnish tribe of people to the north known as the Hsiung Nu, Ch’in Shih-huang-ti embarked on an amazing effort to connect the walls and fortresses, created during the Warring States Period, to protect his kingdom. The result was the Great Wall of China. It spanned, not including its many branches, 4,160 miles (6,700 km), and is one of the largest manmade features on Earth.”http://www.bookrags.com/research/chin-shih-huang-ti-scit-011234/

Kenapa baginda bertindak sedemikian rupa kalau bukan kerana baginda sudah mempunyai pendirian agama malah cuba mencari kehidupan abadi, namun telah gagal untuk menemuinya. Adakah pengetahuan mengenai kehidupan abadi itu diketahuinya melalui peringkat awal agama tauhid, Islam itu dahulu? Pendapat kami mengatakan bahawa Empayar Chin (di eja, Qin) ini bermula dari perkataan ‘Jin’, iaitu sejenis makhluk yang mungkin turut membantu dalam pembinaan Tembok Besar negeri China, membina makam askar terracota dan makam baginda yang besar membukit, membentuk seperti piramid.


Makhluk Jin (bahasa Inggeris, genie) ini sememangnya kita ketahui boleh terbang, bertenaga dan ada yang beragama Islam dan ini mungkin menyebabkab seni mempertahankan diri orang-orang China mempunyai aksi-aksi sedemikian rupa. Kita pun pernah mendengar kisah-kisah ulama-ulama karomah dan orang-orang Islam maunah zaman dahulu yang boleh pergi mengerjakan haji dalam sekelip mata sahaja; ada pedang terbang di zaman kekacauan tahun 1969; angkatan perang fisabillilah yang ghaib di bawah dua kalimah syahadah yang terdiri daripada tentera alam atas dan bawah dll.

Ini kami tiada bukti, sebab tidak boleh difikirkan oleh akal logik yang bersifat ‘la hawlawalla’ ini. Ia sekadar mahu menceritakan kepada pembaca di sini untuk direnungkan sahaja. Akan tetapi kita harus ingat, sebagai orang Islam kita wajib percaya kepada benda-benda yang ghaib ini (lihat Rukun Iman) kerana Allah pun bersifat Ghaibulguyub. Jika kita tidak percaya, mungkin kepercayaan kita dari segi aqidah kepada Allah akan terjejas juga. Walau bagaimana pun anda boleh membacanya di sini: http://www.mail-archive.com/hizb@hizbi.net/msg37824.html

 
(Dari catatan TNL Kasim Ibnu TNL Ahmad  -  waris Empayar Benua Islam Siam Kedah)
4 Responses
  1. Anonymous Says:

    Huhhh... Pasal sape "Zulkaenain" kita udah fening raban teben... Pak Mohammad Alexander dari bumi malang tu kata "Alexander Adalah Zulkaenain". Disini pulak "Iskandar Adalah Zulkarnain".. Dalam Surah Kahfi tiada perkataan "Alexander" ato "Iskandar", yang ada hanya perkataan "Zulkarnain" aja. Sape sebenarnya "Zulkarnain" itu pak..??


  2. Anonymous Says:

    hehehe,..belum ada yang nafsirkan surat al kahfi masuk akal,..semua masih perkiraan,..kecuali orang waskita,..DZUL - BESAR,..AGUNG,.QORNAEN-- DARI KATA QIRO,YANG DIPERSONALISAIKAN MENJADI QORNAEN,.. BACAAN,..JADI SEPERTINYA BUKAN ORANG DZUL QORNAEN,..MELAINKAN QURAN ITU SENDIRI DENGAN DISIFATKAN PADA ORANG,..WALLAHU 'ALAM,..


  3. Anonymous Says:

    In Chinese I-Ching Thou Dei Jinn
    is symbols as the Imperial Dragon...


  4. Black Ops Says:

    SIAPAKAH SEBENARNYA DIA SANG PENGUASA ZULQARNAEN...??

    Kisah Zulqarnaen ada tersurat dan tersirat dlm Surah AlKahfi (Surah Gua). Surah AlKahfi ada 3 Bab / 3 Kisah yg penuh Hikmah, dgn lambang2 yg tersembunyi yg amat terperi yg penuh misteri... Surah AlKahfi mengandungi sebanyak 110 ayat, maka 3 Kisah itu saling berkaitan saling berhubungan. Maka mahulah dibaca difahami dan dihayati dgn sepenuh keimanan, kerana ketiga2nya berkaitan dgn "Bab Iman"...

    (PERTAMA) : Ayat 1 - 59. Bermula kisah beberapa "Pemuda Beriman" dlm satu negeri yg lari utk selamatkan diri, dari Raja yg kufur lagi menzalimi. Kedalam Gua Ashabul Kahfi itulah mereka bersembunyi. Hingga tertidur lalu sekian tahun lama dimati, lalu dibangkitkan semula disatu zaman kemudian hari. Sepanjang mereka dlm gua, pintu gua sentiasa diawasi, oleh seekor anjing putih namanya Kathmiri. Dialah satu2nya anjing yg bisa dimasukkan kedalam Syurgawi...

    (KEDUA) : Ayat 60 - 82. Kisah perjalanan Pak Moses mencari menjejaki saorang "Hamba Allah Yg Beriman" bagi mengaji lagi mendalami "Bab Iman", tempat kehadirannya diPertemuan 2 Lautan. Hamba Allah yg beriman itu dialah Nabi Allah Khidir AS, yg telah meneguk Mata Air Kehidupan, yg telah diajarkan "Ilmu dari Sisi Kami" dinamakan ia Ilmu Laduni, ilmu berguru terus dgn Tuhan tanpa perantaraan. Dlm perjalanan Pak Moses bertemankan saorang Pemuda pembawa bakul berisi ikan kering buat makanan. Pelik bin ajaib dimana ikan kering bisa hidup semula lalu meluncur kelautan, maka disitulah tempat pencarian. Setelah ketemuan diberikan syarat2 perguruan, mampukah Pak Moses meneruskan mengajian dan perjalanan..??

    (KETIGA) : Ayat 83 - 98. Kisah Penguasa yg perkasa, dialah Zulqarnaen, yg telah Allah kurniakan kuasa menguasai Timur dan Barat. Dialah yg bisa mengawal kemaraan makhluk perosak dari Bangsa Yakjod Makjod yg merosakkan yg menyesatkan. Barang siapa "yg beriman" berada dijalan Tuhan mereka itu akan dibantu oleh Zulqarnaen. Sebaliknya barang siapa durhaka melanggar perintah Tuhan mereka itu akan diseksa diruntohkan, kemudian kedalam Neraka Jahanam mereka itu akan disumbatkan. Siapakah sebenar2nya dia itu Pak Zulqarnaen..?? Adakah dia dari bangsa Manusia, atau dari bangsa Malaikat, atau dari Makhlok Jin...???

    Ayat 99 - 110. Menggulong dan penutup...

    Wallahu'alam.....