Elias Hj Idris
Di pagi minggu yang berkat ini elok kita relaks dan bersantai meringankan beban fikiran yang mungkin sedang berkecamuk dan menerawang. Kita melangkau ke Yamen yang terletak di selatan semenanjung tanah Arab.

Dengan ihsan teman di sana, kita dapat munafaatkan beberapa pemandangan daripada petikan kamera yang punya nilai seni dan cita rasa. Ada cerita di sebaliknya - tanda ia bukan sembarangan.


Sudut yang dirakamkan menunjukkan pemiliknya punya cita rasa. Nilainya besar bagi mereka yang tidak berpeluang ke sana. Dan keceriaan yang dipaparkan begitu mendambakan.


Yamen merupakan sebuah tempat yang cukup menarik. Bandar lama San'a yang telah wujud sejak 2,500 dahulu mempunyai seni arkitek yang tidak ternilai harganya. Bangunan diukir sedemikian rupa siap dengan bingkai yang indah dilekapkan dengan cermin-cermin gelap.


Konsepnya cukup berbeza, unik dan mendamaikan. Malah San'a telah diiktirafkan sebagai  Bandar Warisan Dunia pada tahun 1986. Di dalamnya terdapat bangunan lama - 400 tahun usia di samping mempunyai kira-kira 100 buah mesjid.


Bab al-Yaman

Bab al-Yaman merupakan pintu masuk ke bandar ini. Kawasan dagangnya ialah di Al-Madina di mana letaknya Istana Presiden.

Ha'il, San'a

Perlu diingat, Imam Muhammad Idris as-Syafie telah beberapa kali berkunjung ke sini. Lantaran konsep pengajian Islamnya yang masih tidak tercemar dengan sebarang campurtangan yang menjejaskan kemuliaan Islam.

Naskah tertua al-Quran ditemui di Yamen

Dan saya diberitahu oleh sdra petehkaki, seorang lagi rakan di sana ada beberapa buah pusat pengajian sufi yang terkemuka di Yamen. Dan ia menjadi kerinduan saya untuk berkunjung  - pada suatu ketika nanti.

Dekna Suryana Shuaib El-Huseini

Apa pun paling istimewa, saya ingin mengucapkan terima kasih di atas kesudian Dekna Suryana di atas kesudian dan budi baiknya kerana membenarkan titipan gambar koleksi beliau di blog yang tidak sepertinya ini. Tidak lupa penghargaan kepada suami beliau yang tentu turut mengizinkan.

Bersama suami tercinta

Menariknya gambar ini - tanda 'peace' di belakang sana tu!

Bersama abah, Hj Shuaib El-Huseini

Apa yang menarik tentang keluarga bahagia ini ialah keceriaan yang mereka miliki.

Salam buat keluarga semua. Maaf mana yang terkurang atau tersilap acara.

Jazakallahu-khairan kasiro.
0 Responses