Elias Hj Idris
Oleh: TNL Kasim Ibni TNL Ahmad

Kami telah menceritakan bagaimana negeri Siam Lancang dibuka seperti yang tercatat dalam Hikayat Merong Mahawangsa. Negeri Siam Lancang dibuka oleh Raja Siam Islam bukan oleh Raja Thai. Raja Siam beragama Islam sementara Raja Thai beragama Thevarada Buddha. Bangsa Thai berasal dari Tibet, iaitu bangsa Nyajud yang lari dari zaman Raja Iskandar Zulkarnain dahulu.

Benua Siam Islam Kedah

Sejarah bermula apabila Raja Nyajud Buddha Aluang Phraya dari keturunan Rama Khamheang Burma datang dari Tibet. Mereka telah menubuhkan kerajaan Buddha Lanna Thai Chakri Sokho Thai di Luang Phra Bang, dalam wilayah Benua Islam Siam Kedah. Pada tahun 1736, bermula secara baik, bangsa Thai memasuki Benua Islam Siam Kedah, di zaman dinasti Ayut’ia Cau Pija Si Thammrat, Maha Thammaraja II (Boromokot) Sultan Muhiyuddin Mansur Syah masih lagi memerintah (Undang-Undang Kedah muka surat 16 dan 17) sebagai  Syah Alam Yang Maha Mulia dan bersemayam di Kota Palas, Pulau Langkawi Kedah.

“Meanwhile in the 13th century the most celebrated of early Thai states was the kingdom of Sukhothai. Modern Thais regard Sukhothai as the birthplace of the Thai nation, particularly under Ramkhamhaeng, king c.1279 – 1298, whose rule is celebrated by the Sukhothai stone – an inscribed obelisk reputedly discovered in 1833 by the Thai prince Mongkut, then a monk and scholar and later Thailand’s first modernising monarch. The inscription portrays Sukhothai as an idyllic place, governed by a just, fatherly and devoutly Buddhist monarch. Possibly it is Ramkhamhaeng’s self-justifying counterblast to the arrogance and avariciousness of imperial Angkor. In recent years the stone’s authenticity has been questioned, some sceptics arguing that Mongkut himself devised the inscription to give his people an appealing early history”.History of South Asia, Asean Focus group.

Usaha ke arah mengubah sejarah ini telah dijalankan bukan semenjak zaman Rama I yang terkenal sebagai penulis malah turut disambung di zaman Mongkut. Strategi yang sama turut dilakukan oleh Inggeris dalam usaha memadam tamaddun Islam di nusantara ini.

Pada tahun 1752, bangsa Thai menyerang Raja Siam Toung Oo, Maha Dammaiyaza (Dipati) Syarif Syah yang ketika itu bersemayam di Istana Ayuthia Mandalay. Mereka menukar nama Negeri Siam Toung Oo menjadi negeri Burma. “Burma” dalam bahasa Siam bermaksud “puak pendatang”. Maha Dammaiyaza Syarif Syah berpindah balik ke Ayuthia dari Toung Oo. Baginda adalah anakanda kepada Cau Pija Si Thammrat, Maha Tammaraja II (Boromokot) Sultan Muhiyuddin Mansur Syah.

Pada tahun 1758, berikutan kemangkatan Maha Tammaraja II (Boromokot) Sultan Muhiyuddin Mansur Syah, mereka bertindak mengepung serta mengusir Raja Siam Kamboja, Pho Chan Sultan Mud Zafar Syah III, anakanda kepada Maha Raja Siam Dinasti Ayut’ia, Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia yang ketika itu memerintah di Kemboja di Cempakasari. (Maha Dammaiyaza (bahasa Arab ni) Raja Toung Oo, Boromoraja V Ekataat dan Syarif Yang Di Pertuan adalah orang yang sama!).

Baginda Po Chan menjadi Raja Islam di Kamboja Cempakasari. Dalam peperangan dengan raja penjajah bangsa Thai ini, Aluang Praya dari Burma ini berjaya dibunuh oleh tentera Islam Benua Siam Kedah Kheag Tesh di sebuah tempat yang kemudiannya digelar Taikala. “Taikala (tai-kha-la) adalah bahasa Siam yang bermaksud “mati dibunuh”. Po Chan bersama pengikutnya kembali ke Kedah dan ditabalkan menjadi Raja Kuala Kangsar dan hari ini kita mengenali baginda sebagai Sultan Mudzaffar Syah III, Perak atau Raja Kemboja.

“During the reign of the Vietnamese king, Minh MÕng, the Champs were severly persecuted. As a consequence, the last Champa Muslim king, Pô Chan, decided to gather his people (those on the mainland) and migrated south to Cambodia. Whereas those on the coastline, they migrated to Trengganu (Malaysia). The area where the king and the mainlanders settled is still known to this day as Kompong Cham. They were not concentrated in one area but were scattered along the Mekong river in Vietnam, forming 13 villages along it. Throughout the years, their children were sent to Kelantan (Malaysia) to learn Qur’an and Islamic studies. Once studies were completed, these children then return home to teach others in these 13 villages”.
http://www.angelfire.com/vt/vietnamesemuslims/hstry.html

Pada tahun 1767, tentera Buddha Chakri Sokho Thai menyerang Kota Ayut’ia, tempat bersemayamnya Maharaja Benua Siam Kedah Kheag Tesh, Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia. Baginda kemudiannya berundur ke Ligor dan kembali ke Kedah. Pada tahun 1782, Raja Buddha Aluang Phraya Burma Chakri Sokho Thai melantik anak menterinya, Chula Lok (bermaksud anak-menteri) menjadi Raja Thai Rama I Ayut’ia negeri Siam (Thai menjajah negeri Siam).

“Rama I (reigned 1782–1809) had been born of a Thai father – a relatively minor Ayudhyan official though of aristocratic lineage – and a Chinese mother”. History of South Asia, Asean Focus group.

Wat didirikan di mana-mana saja

Pada tahun "Musuh Bisik" 1821, Kedah pula diserang oleh Rama II Chakri Sokho Thai. Tentera Raja Buddha Bangsa Thai ini telah datang khusus untuk membunuh Maha Raja Benua Siam Kedah Kheag Tesh, Boromoraja V, Ekataat Syarif Yang Di Pertuan yang pada ketika itu bersemayami Istana Ayut’ia Benua Siam Kedah Kota Meang Kuang di mukim Wang Tepus dalam daerah Kubang Pasu Kedah.

Rama IV Chakri Sokho Thai Mongkut menukar nama negeri Siam kepada Thailand bersempena dengan nama bangsa mereka, 'Sukho Thai'. Mereka tidak berpuas hati kerana Po Chan Sultan Mudzaffar Syah III masih hidup dan mempunyai zuriat. Zurat baginda ialah Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang. Seterusnya pada tahun 1876, tentera Raja Buddha Thailand, Rama V Chakri Sokho Thai, Chula Luang Khon telah menyerang Kedah dan membunuh Raja Maha Besar Benua Siam Kedah Kheag Tesh yang terakhir, Sultan Jaafar Mad Azam Syah (Nai @ Syed Long Jaafar) di Gurun Kedah dan menjajah negeri Kedah selama lima tahun.

Mereka bersama dengan penjajah Inggeris berusaha menutup salasilah Long Jaafar di Larut Perak. Semasa penjajahan itulah mereka meroboh Istana Ayut’ia Maha Raja Benua Siam Kedah, berjumlah lebih dari lima belas kesemuanya bagi menghapuskan bukti-bukti sejarah bangsa Siam Islam dan sejarah Islam di Kedah.

Pada tahun 1881, Raja Chakri I Thailand melantik Sultan Abdul Hamid Halim Shah menjadi Sultan Kedah dan dikahwinkan dengan puteri kerabat diraja Thailand (sebagai tanda terima kasih dalam usaha menghapuskan Sultan Jaafar Muadzam Syah, keturunan Maharaja Siam), Mak Inchik Manjalara serta membina sebuah wat Buddha di Kampung Bakar Bata di Alor Setar Kedah dan dinamakan Wat Kanchut. Baginda menceraikan isteri pertama baginda, Sharifah Sofiah (keturunan Maharaja Siam Islam) walaupun mempunyai seorang putera. iaitu Tunku Badlishah, ayahanda kepada Sultan Abdul Halim, Sultan Kedah pada hari ini.

Pada tahun 1909, Raja Buddha Thailand menyerahkan negeri Perlis, Kedah, Kelantan dan Trengganu kepada pihak Inggeris. Mereka tidak menyerahkan Patani, tetapi telah meletakkan raja-raja yang dilantik dari keturunan mereka di Kelantan dan Kedah. Di Kedah, berikutan campur tangan TNL Mahmud, Tunku Badlishah menaiki takhta kerajaan Kedah sebagai Sultan Kedah. Ini berlaku kerana Sultan Abdul Hamid mangkat di zaman Jepun sewaktu penjajah Inggeris dihalau ketika itu. Jepun dikatakan menyerahkan kembali wilayah Kedah, Perlis, Kelantan dan Trengganu kepada kerajaan Siam Islam Kedah, bukan kepada Thai yang menjajah negeri Siam sekarang.

Oleh yang demikian TNL Mahmud sebagai waris Maharaja Siam telah dibenarkan oleh Jepun untuk menabalkan Sultan Badlishah, menaiki takhta sebagai Sultan Kedah. Inilah sejarah yang cuma digelapkan oleh Inggeris sekembalinya mereka dalam tahun 1945. Maka bermulalah propaganda mereka memperburukkan tentera Jepun. Padahal mereka dan Thai lebih jahat dan kejam berbanding dengan Jepun yang cuma berada di rantau sini selama 3 tahun sahaja.


Penjajah Inggeris dari Fort Cornwallis, Pulau Pinang telah membekalkan serbuk peledak kepada Thai (1876-18810), menggunakan tenaga buruh dari India untuk menghapuskan segala bukti tamadun Islam Benua Siam Kedah Kheag Tesh yang terdapat di negeri Kedah (Lembah Bujang) dan Perak (Kota Beruas). Inggeris membantu tentera Thai merobohkan istana-istana, menukar nama candi bangsa Siam Islam kepada candi beragama Hindu. Sebaliknya, mereka berusaha menanam patung-patung Hindu yang dijumpai oleh ahli arkeologi mereka di India untuk mengaburkan pengkaji sejarah kita pada hari ini.
1 Response
  1. Anonymous Says:

    Macamana pulak kesahnya pokcik dikhabarkan ada kerabat
    Raja Siam yg berketurunankan hehehe... Raja Bersiong..??