Elias Hj Idris

Menyampaikan al-Quran adalah di antara tugas ahli tasauf. Oleh itu mereka perlu menghafalnya, membaca dan meneliti makna dan maksud al-Quran di samping merenung setiap pengajaran ayat. Paling utama ialah ayat-ayat tentang keesaan Allah, kebesaran-Nya dsb.

Setiap ayat meminta pembacaan, penghafalan dan menuntut si pembaca itu melaksanakan isinya. Pelaksanaan isinya meminta perubahan dari sesuatu yang tidak baik dalam masyarakat kepada yang lebih baik. Ini semua yang dilakukan oleh baginda Rasulullah sehingga segala kemungkaran yang ditentang al-Quran telah berjaya disapu bersih dari kalangan masyarakat.

Penyapunya itu adalah al-Quran. Oleh yang demikian, al-Quran itu dibaca, dihafal oleh orang dengan segala kesungguhan. Sebab tanpa membaca dan menghafal, kekuatan ingatan kita untuk mengubah masyarakat buruk dan busuk itu lama-kelamaan akan menjadi lemah dan tidak bermaya.

Ada banyak lagi kerja baginda yang tidak akan kita sentuh di sini. Cuma apa yang penting, ia berkait dengan ayat-ayat al-Quran yang menjadi penting dalam usaha mendapatkan keberkatan dan rahmat untuk menjadi seorang ahli sufi.
0 Responses