Elias Hj Idris
Apabila menyintai Allah bakal melahirkan sikap untuk menyintai segala ciptaan Allah di atas muka bumi ini. Dengan menyintai ini akan membawa seseorang mukmin itu meredhai segala takdir Allah swt, berasa senang dan tenang terhadap apa jua yang telah ditentukan Allah di serata alam ini; sama ada alam yang ada di depan mata ini, alam kubur, alam mahsyar, alam neraka, alam syurga dan lelainnya.

Sebab, dia merasakan bahawa segala yang telah dijadikan Allah itu ada hikmahnya. Perlu diingat, takde satu pun kejadian di atas muka bumi ini dan di mana jua yang tidak disertai dengan hikmat Allah Taala.

Setiap kejadian yang berlaku adalah dengan kehendak Allah swt semata-mata. Apabila seseorang itu menyintai Allah swt maka dia akan menyintai segala yang dijadikan Allah swt. Itu cinta yang mutlak. Jika dia dapat memahami maksud dan tujuan pada setiap kejadian dan perbuatan Allah swt - maka datang di hatinya rasa syukur. Jika dia tidak memahaminya, maka apa yang kurang dalam hal ini adalah pengetahuannya, bukan hikmat Allah dalam setiap kejadian.

Perlu diingat, setiap apa jua yang lahir/datang daripada sumber yang kita cintai - maka ia juga harus dicintai. Ia dinamakan cinta mutlak kepada Allah swt.

Namun begitu, pengetahun, iman dan cinta tersebut berada di tingkatan-tingkatan yang harus ditempuh jenjang demi jenjang - yang dinamakan khittah tasauf (rencana jalan). Pada setiap anak tangga - ia menjadi pelbagai ukuran bagi pelbagai jenis manusia. Ada yang terlalu lama berada di satu anak tangga sebelum dapat naik ke anak tangga kedua - seterusnya ke anak tangga terakhir. Ada yang terus tidak sampai hingga ke akhir hayatnya.

Malah ada yang langsung tidak jejak ke anak tangga pertama pun. Hidup dan matinya gitu-gitu saja sebagai orang yang merugi. Semua itu bergantung kepada rezeki dan habuannya berkait dalam soal hubungannya dengan Allah swt. Namun ia mesti diusahakan oleh setiap pengikut tasauf - di mana garis-garis pokok itu adalah jelas perlu ditempuhi jua.

Setiap penganut tasauf di seluruh dunia mestilah terdiri daripada mereka yang mengesakan Allah swt, yang menyintai Allah swt dan segala yang dijadikan oleh-Nya. Oleh sebab itu sifat ahli tasauf di mana-mana jua adalah sama. Mereka terdiri daripada mukmin-mukminat yang khalis, yang menyintai syariat Allah swt lebih daripada menyintai segala peraturan yang lain.

Berlebih atau kekurangan ilmu seseorang itu dalam bidang syariat Islam itu bakal meletakkannya lebih daripada yang lain ataupun kurang.

Ini yang dinamakan khittah tasauf alami - tasauf bagi seluruh dunia Islam.

0 Responses