Elias Hj Idris
Tujuan tasauf ialah menyintai Allah swt, menyintai kebesaran-Nya serta mempelajari segala kebesaran dan kemuliaan Allah swt pada setiap bahagian daripada alam ini yang turut membawa diri dan jiwa kita ikut membesarkan kebesaran Allah swt itu.

Kedua, tujuan tasauf ialah menyintai Rasul dan para Nabi - dengan menyintai pengajaran dan pimpinannya, menyintai segala apa jua yang menyintainya dan menyintai pengajarannya. Ia termasuk membenci segala yang membenci pengajarannya - iaitu segala yang membenci Rasul dan Nabi.

Ketiga, menyintai kebaikan dan kebenaran walaupun di mana ia berada. Rela membantu kebenaran itu dengan jiwa dan harta sebagaimana firman Allah swt dalam Surah Ali-Imran: 21 - "Dan mereka membunuh akan orang-orang yang menyuruh melakukan keadilan di antara manusia."

Keempat, mendidik, melatih dan menyuburkan ruh manusia yang ditiupkan Allah swt agar tidak diperkosa oleh kejahatan duniawi - supaya ruh itu berada tetap pada kedudukannya. Ia jangan terumbang-ambing oleh pelbagai hal yang merosakkan.

Ilmu tasauf termasuk dalam ilmu pemuja daripada segala ilmu manusia. Kedudukannya berada di tempat yang tertinggi sekali - ibarat mahkota manusia. Apabila memperkatakan tentang ilmu tasauf bererti kita memberikan kedudukan kepada akal dan ruhani biar sedia bekerjasama dengan sempurna bagi menyelamatkan jasmaniah manusia daripada keruntuhan yang kekal dan berterusan.

Kerjasama di antara akal dan ruhani itu akan berpusat di dalam hati manusia; yang akan melimpah dan mempengaruhi keadaan persekitarannya - untuk kebaikan dan kebahagiaan manusia di dunia dan akhirat.

Perlu diingat, alam wujud makhluk ini hanya ada tiga komponen utama, iaitu hati, ruh dan fikiran. Hasil daripada kerjasama di antara ketiga-tiga komponen ini bisa memperkuatkan ruhani dan mengurniakan ilham-ilham tinggi dari hadrat Allah swt. Dan... itulah sifat sebenar tasauf.

0 Responses