Elias Hj Idris
Kisah murtad ini masih menjadi topik utama dalam pembicaraan novel 'Kembang Tak Jadi...'. Berikut ini adalah petikan daripada muka surat 391-393 tentang sikap biadab mereka yang murtad terhadap tuan yang empunya dunia.


PEMIMPIN-pemimpin MelayDeutro hanya akan sibuk apabila ramai orang masuk pertubuhan Islam. Sebabnya, mereka khuatir Amerika akan marah! Mereka bimbang bangsa lain akan terasa hati kerana rakyat negara ini majmuk. Jadi, apabila orang-orang MelayDeutro mahu masuk agama lain, iaitu murtad biarkan!


Sedangkan mereka lupa, tujuannya Allah swt menjadikan dunia ini bagi membolehkan makhluk berabdi kepada-Nya. Orang-orang yang murtad bererti melawan tuan empunya dunia. Sedangkan seseorang pelawat biarpun Presiden mana-mana negara besar sekalipun yang melawat ke sesebuah negeri mesti patuh kepada peraturan dan undang-undang negeri tersebut.

Inikan pula manusia, makhluk yang lemah boleh murtad dan melawan Allah swt pula. Dia melawan fitrah kejadiannya sendiri. Sedangkan murtad, ibarat melawan ketua dan dia mesti dihukum menurut ketetapan fuqaha. Kalau tidak, dia kena buat sebuah dunia lain. Jangan duduk di atas bumi Allah dan menumpang segala infra-struktur yang disediakan untuk kehidupan manusia lain.

“Itulah, mentaliti murtad adalah orang yang tidak tahu malu!” tingkah Rizal pula ikut bersimpati dengan keadaan sekolah yang tidak bermaya itu. Bantuannya telah ditarik balik kerana menjadi sarang pengganas, kononnya.

Jadi, Allah swt mengurniakan institusi kenabian bagi membolehkan manusia mendapat taufiq dan hidayah. Manusia disuruh solat dan di dalamnya ada menyebut, ‘ihdinassirotolmustaqiim’ - iaitu jalan yang betul, jalan lurus.

“Manusia dilengkapkan dengan nafsu,” kata Dr. Heikal sambil memandu keretanya dengan ditemani Rizal. Mereka masih dalam perjalanan menuju ke pekan Banting. Mereka mahu melihat jembatan yang melintasi Pulau Carey yang sedang dibina sebagai sebahagian daripada laluan lebuhraya pesisir pantai yang sedang diura-urakan. Laluan itu nanti akan terus menghubungkan kawasan pembangunan anjung selatan negeri yang diiktirafkan maju itu. “Ada nafsu amarah yang menarik ke arah kejahatan dan nafsu mutmainnah yang mendorong kita menjadi baik.”

“Memang la... itupun dah termasuk dalam rukun, kan!” kata Rizal.

“Untuk menentukan nafsu jadi baik atau jahat sebenarnya tidak ada kuasa manusia. Ia hanya dapat dilakukan melalui ajaran para nabi, " kata Dr. Heikal lagi yang masih memandu perlahan keretanya. “Bukan para pemimpin yang diharap menentukannya.”

Para pemimpin pun tidak boleh menunjukkan jalannya sebab ramai di antara mereka yang menyeleweng. Bagaimana bekas Presiden Marcos di Filipina atau bekas Presiden Suharto di Indonesia menyeleweng. Presiden Clinton atau Presiden Bush pun menyeleweng. Malah paderi boleh terlibat dengan skandal. Lantaran orang-orang murtad ini memperlekeh nikmat kenabian dan ‘ketuanan’ Allah Taala.

Pemikiran sekular akan lebih mudah terdorong kepada murtad, bukan kepada iman. Selagi pemerintahan masih berpaksikan sekular, mustahil untuk mereka membendung gejala murtad. Samalah halnya dengan menyerahkan lembu untuk dijaga oleh seekor harimau! Sedangkan pemimpin MelayDeutro yang ada asyik memutarkan skru (iman) ke arah melonggarkannya. Dan banyak pula di antara skrunya yang telah pun tercabut!
Penyu: Tidak punya perhitungan apa-apa?

0 Responses