Elias Hj Idris
Setiap orang mesti rajin berusaha untuk memperkukuh, memelihara dan menurut ajakan dorongan kebatinan. Cara memperkukuhkannya ialah dengan banyak mengingati Allah swt dengan zikir, merenung dan meneliti segala kekuasaan Allah swt serta sentiasa berdampingan dengan para wali Allah.

Cara untuk memeliharanya pula ialah dengan menjauhkan diri  daripada bercampur-gaul dengan orang-orang yang terlindung dari pandangan Allah swt. Orang-orang yang zalim hendaklah dihindari dan meletakkan jauh di belakang segala rasa was-was serta tipu-daya syaitan. Akhir sekali, cara menurutkan ajakannya ialah dengan berlumba-lumba kembali ke jalan Allah, berlaku benar dalam menghadapi segala perintah-Nya, tidak bermalas-malas, tidak menangguh-nangguhkan dan tidak melambat-lambatkannya.
Bersegera....

Bahkan apabila tiba masanya hendaklah ditunaikan segera, dan apabila terbuka pintu untuk kebajikan, hendaklah dia memasukinya tanpa berlengah. Apabila tiba seruan bakti hendaklah dia tidak menangguh-nangguhkan lagi. Hendaklah dia berhati-hati dengan ucapan tangguh esok atau lusa sebab ia adalah daripada  hasutan syaitan. Malah hendaklah disegerakan segala kerja dan amalan baik, dengan tidak bertangguh-tangguh atau mencari helah keuzuran kerana tidak ada masa lapang; atau pun kerana belum sampai masa untuk beramal dan sebagainya.

Berkata Abur-Rabi' rahimahullah: Tujukanlah dirimu ke jalan Allah dalam keadaan tempang dan cacat anggota, dan jangan sekali-kali menunggu waktu sihat saja, kerana menunggu waktu sihat itu adalah merugikan.

Berkata pula Ibnu Atha' dalam kitabnya 'al-Hikam': Menangguhkan sesuatu pekerjaan sehingga ada peluang adalah menandakan kebodohan jiwa!
0 Responses