Elias Hj Idris
Kita perlu ingat, memilih agama dan menganuti kepercayaan bukan sama seperti memilih pakaian di pasar raya. Baju yang tidak selesa dipakai atau yang sudah buruk dapat dibuang lalu digantikan dengan yang baru. Kepercayaan beragama membabitkan soal untung nasib - di antara hidup dan mati; antara bernasib baik ataupun celaka selepas mati.

Kita juga perlu ingat bagaimana Allah s.w.t. mengizinkan manusia menganuti apa sahaja kepercayaan. Itulah sifat kemurahan Allah s.w.t. Namun terdapat catatan dalam al-Quran yang dengan tegas menyebutkan bahawa; Agama yang diredai Allah s.w.t. hanyalah Islam!

Gejala murtad begitu menjadi-jadi di kalangan teman-teman kita dan bangsa sendiri. Ia berpunca daripada susur-galur kefahaman agama suci ini yang tidak ada dalam diri; kesan daripada kejayaan dogma sekularisme Turki yang dibawa ke mari oleh Onn Jaafar. Kehidupan mereka yang rutin dan biasa; makan, tidur, berusaha untuk jaya, berkeluarga dan sekadar menunggu masa untuk mati, kemudiannya. Akhirnya, bangsa kita jadi begitu mudah menyanggah Allah s.w.t. ketika berada dalam kejahilan. Mereka menolak Tuhan yang hakiki lalu menerima konsep tuhan yang berbilang-bilang. Nauzubillah.



Persoalan ini pernah ditimbulkan oleh seorang doktor falsafah dalam bidang Sains Bioteknologi dari Amerika, Fidelma O’Leary dalam program 'Inside Mecca' terbitan National Geographic. Beliau bertanya, “Kalau benar Jesus itu tuhan kenapa dia mesti menyembah tuhan pula?” Akhirnya beliau memeluk Islam dan pergi menunaikan fardu haji di Mekah bersama-sama dengan dua juta umat yang lain. Di sana dia melihat sendiri keajaiban satu-satunya tempat ibadat di dunia yang tidak pernah pun ditutup kepada orang ramai.

Gejala murtad semakin menjalar dalam masyarakat Melayu sekarang. Asalnya mereka itu menjadi pelarian... pelarian jati diri dengan melupakan asal-usul. Mereka ingin jadi Melayu Baru. Jadi mereka berusaha agar segala-galanya mesti berbentuk baru, termasuk kepercayaan juga. Sedangkan pada hakikatnya bukan zat Allah s.w.t. itu yang tidak betul... tetapi diri mereka yang serba kekurangan! Kejahilan telah menjerumuskan mereka ke jurang tipu-daya syaitan dan pengaruh kebendaan. Mereka sendiri yang tidak faham akan hakikat kehidupan sebenar lalu mencipta kepalsuan.


Ia tidak ubah dengan perbuatan mereka yang membentuk batu dan tanah menjadi patung atau mengukirnya daripada kayu dengan tangan mereka. Apabila siap kemudian ditanam pula rasa takut dalam diri sendiri lalu menyembah patung itu semula. Dan paling parah mengikut kajian terbaru, cuma kira-kira 10% saja daripada orang Melayu Malaysia yang masih bersolat. Ini jelas menunjukkan 90% bakinya itu sekadar manusia yang menyerupai haiwan; haiwan berakal dengan kebiasaan rutin di atas tadi; makan, tidur, berusaha untuk jaya, berkeluarga (dan seks juga!) dan sekadar menunggu masa untuk mati - dan masuk neraka!

Jadi, dengan sebab itu saya suka mengajak kita semua agar menelusuri jalan tarikat dan tasauf. Pembinaan jiwa insan mesti dimulakan dari dalam. Di mana ruh iman di dalam itu mahu atau tidak kemudiannya akan memancar keluar lalu menjiwai seluruh tindakan dan perlakuan. Jadi, iman bukan sekadar ditepek-tepek macam kita menempek gambar di blog ini. Bukan.
0 Responses