Elias Hj Idris
Planet bumi kita ini sudah teruk menggeletar dan kepayahan kerana beratnya dosa-dosa yang telah dilakukan manusia. Manusia yang rata-rata terdiri daripada mereka yang kenyang jasmaninya, tetapi lapar dan kurus kering ruhaniahnya. Imannya hidup segan mati pun tak mau. Perasaan hati kepada Tuhan berkurangan sekali. Jika tidaklah dikeranakan kesusahan-kesusahan yang datang bertimpa, mungkin hubungan dengan Tuhannya itu terus putus.

Di sana-sini terdapat manusia yang jahat jasmani dan ruhaninya. Jikalah tidak kerana Allah swt itu bersifat Pemurah maka sudah lama alam ini dihancurkan. Alhamdulillah, di sana-sini walaupun tidak banyak, tetapi masih ada manusia sufi yang jasmaninya nampak biasa, tetapi ruhaniahnya teramat kaya, amat besar, penuh dengan ilham yang melimpah-ruah. Ingatan, pujaan serta pujia-pujiannya kepada Allah swt tidak pernah kunjung putus dan terhenti.

Maka daripada perkembangan inilah yang membawakan harapan kepada kita bahawa keredhaan Allah swt itu masih belum dihapuskan daripada penduduk bumi ini.

Memang penganut tasauf itu tidak ramai, tetapi ruhaniah manusia itu pun berpasang-pasang juga. Namun nilai seorang Islam harus dapat mengalahkan 10 orang kafir, seperti firman Allah swt dalam al-Quran. Malah kita dinasihatkan agar tidak sekali-kali merasa terhina dengan kejayaan orang kafir, sebab kita tetap umat yang terbaik. Ada orang yang dilimpah-kurniakan ilmu dan tubuh seperti Talut, yang kekuatannya bukan tandingan dengan 10-20 orang biasa - malah seluruh negara sehingga mampu menyelamatkan kaum Bani Israil.

Di dalam al-Quran - al-Baqarah: 249 Allah swt mengatakan;

"Golongan kecil mengalahkan golongan banyak, inilah orang-orang yang suci dan berjiwa sufi."

Tugas kita sekarang adalah berusaha menggali kembali jiwa dan isi jiwa golongan-golongan kecil yang dapat mengalahkan golongan besar dengan izin Allah swt itu. Di antaranya, kita boleh gali melalui bidang ilmu tasauf atau melalui hubungan lain yang berkait dengan ilmu ini.

Biarlah manusia-manusia lain meneruskan kejahatan mereka terhadap Allah swt, tetapi kita tetap berusaha mengembangkan pengetahuan-pengetahuan yang menyiarkan ilmu tasauf supaya ia dianut oleh manusia dengan lebih banyak. Dengan harapan agar manusia-manusia inilah yang akan mengalahkan jumlah besar yang semakin lama semakin membiak - dengan keseimbangannya nanti agar usaha itu diredhai Allah swt.