Elias Hj Idris
Allah swt bisa mencabut dari dada sekelian musuh Islam rasa gerun mereka terhadap umat Islam. Seterusnya, Allah swt menyuntik ke dalam hati kaum muslimin dengan ‘al-wahnu’.

Sahabat baginda pernah bertanya, "Apa itu al-wahnu, ya Rasulullah?"

Baginda menjawab, "Cintakan dunia dan takut mati!"

Sejarah peradaban telah memperlihatkan bagaimana orang Islam akan terus berselisih faham dan bermusuhan sesama sendiri. Akhirnya, mereka tidak lagi berwaspada dan dengan mudah diratah-ratah oleh musuhnya.

Umat Islam Arab pernah didesak dari sebelah timur oleh puak Tartar, sementara di baratnya oleh tentera salib. Dengan kemaraan tentera musuh yang terlalu besar itu membuatkan pemerintah Syria dan pembesarnya lari dan berlindung di Mesir. Maka dalam keadaan tidak menentu itulah munculnya ulama terulung Ibnu Taimiyyah.

Kehadirannya dianggap kontroversi pada zamannya kerana kelantangan dan ketegasannya dalam isu ilmu dan juga politik. Dia telah berjaya menghimpunkan para ulama dan sekelian rakyat untuk menentang tentera Tartar yang zalim. Baginya, dengan semangat jihad dan kembali kepada ajaran Allah swt dan Rasul-Nya sahaja baru dapat orang-orang Islam menentang segala bentuk keganasan dan kezaliman.

Maka bangunlah Syeikh Izzuddin Abdul Salah yang menyusun semula kerajaan menurut sistem pemerintahan Islam. Segala bentuk kemungkaran dan elemen jahat dibersihkan lalu kembali ke jalan Allah swt. Di akhir, tenteranya berjaya mengalahkan tentera Tartar di Ain Jalut. Sementara Salahuddin al-Ayubbi pula telah berjaya mengalahkan tentera salib di Palestin.

Mungkin itu juga pilihan yang dibuat oleh arwah Dr. Azahari, dan Nordin Mat Top yang masih dicari. Sementara Hambali terus didera di Kem Delta, Guantanamo. Demikian juga dengan tiga orang syuhada dari Indonesia yang baru menerima nasib mereka di tangan hukum karma kelmarin di hujung muncung senapang.


Itulah mujahid kesayangan; Amrozi, Imam Samudra dan Mukhlas @ Ali Ghufron yang dihukum tembak tepat di jantung yang pada awalnya enggan ditutup mata.

Sebenarnya, inilah yang tidak difahami oleh para pemimpin kaum kafir dan sekutu Barat yang lain serta pemimpin sekular di negara-negara umat Islam sendiri (dan kita harus ingat ramai pula di antara orang Melayu kita yang tanpa usul periksa terikut-ikut menuduh mereka itu militan dan ekstremis agama).

Surah At-Taubah: 111 menjelaskan; ‘Sesungguhnya Allah membeli diri dan harta orang-orang beriman, bahawa untuk mereka itu syurga.’

Kemudian dalam surah As-Saf: 10-11, Allah swt menyatakan bahawa; ‘Wahai orang-orang yang beriman, mahukah kamu Aku tunjukkan satu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu daripada azab yang pedih, iaitu kamu beriman dengan Allah dan Rasul-Nya serta berjihad pada jalan Allah dengan harta dan diri kamu.’

Sebaliknya, kaum kafirin beserta dengan boneka mereka yang memburu para pejuang ini cukup berbangga apabila berjaya membunuh para mujahid ini. Mereka hebahkan kejayaan membunuh Abu Mussab Al-Zarqawi di Iraq, Azeez Al-Muqriin di Arab Saudi atau komando Robot di selatan Filipina.

Dalam surah Ali Imran: 169 Allah swt menyatakan; 'Janganlah engkau kira mati akan orang-orang yang telah terbunuh di jalan Allah, bahkan mereka itu hidup di sisi Allah serta diberikan rezeki.’

Setiap mereka yang beriman akan benar-benar yakin bahawa matlamat kehidupan yang sebenar bagi sekelian manusia adalah untuk menemui mati. Mati itu adalah pembukaan kepada kehidupan yang sebenar, iaitu hidup sesudah mati. Ia merupakan saat perpisahan sang lelaki kacak dengan kekasih yang hodoh dan buruk perangai.

Dunia ini adalah kekasihnya yang hodoh itu.

Hanya dengan perpisahan itu baru memungkinkan si lelaki tersebut akan dapat menemui cintanya yang sejati; kekasih yang lawa dan berperibadi. Lantaran kesemua keindahan yang dijanjikan ada di sana apabila segala amalan baik dibalas dengan ganjaran. Setiap kejahatan pula ditebus dengan azab dan siksaan.


Kekasih bagi seorang mukmin sejati adalah Tuhannya, Allah Yang Maha Esa yang akan memperlihatkan nur wajah dan kebesaran-Nya. Kita diraikan dan diberi kesenangan yang tidak pernah dilihat oleh mata, atau yang pernah didengar oleh telinga malah keseronokan dan keindahan itu pun yang tidak pernah terlintas di lubuk hati.

Sementara itu, buat mereka yang kafir dan murtad, itulah saat yang merugi dan menganiaya diri seperti kata Allah swt dalam kesemua kitab sucinya; Zabur, Taurat, Injil Arami dan al-Quran-al Kariim. Inilah titik noktahnya. Masing-masing akan dilempar ke dalam neraka untuk menjadi bahan bakar yang terdiri daripada batu dan kayu buat menyiksa sekelian kaum muslimin yang jahat dan berdosa.

Sekelian para mujahid itu telah dianugerahkan akal dan fikiran untuk menjadi manusia terbaik. Mereka dapat membezakan yang baik, yang lebih baik dan yang terbaik di antara sekelian yang jelik, lebih jelik dan yang paling jelik. Namun sejarah peradaban manusia telah menunjukkan betapa manusia dari dahulu hingga ke akhir zaman bukan hanya melakukan perbuatan baik dan berguna, tetapi melakukan perbuatan jelik dan yang membawa segala bencana dan kerosakan.

Sebaliknya, perbuatan baik yang dilakukan teramat sedikit, sedangkan kerosakan teramat jelik dan memalukan. Jika terus dibiarkan manusia akan cenderung untuk berhukum dengan hukum rimba. Sejarah peradaban manusia akan musnah. Natijahnya, lahirlah lembaga pemerintah, pendidikan dan pengajaran, penerangan, sukan dan kesenian. Namun ia masih belum cukup.

Maka sebagai pencipta, Allah swt tahu bahawa segala usaha tersebut belum memadai selagi tidak ditanamkan dengan iman. Maka diutuskan-Nya 124,000 para nabi dan dua puluh lima orang rasul sebagai penunjuk jalan. Diturunkan-Nya empat buah kitab yang penuh dengan seninya; buat mendidik hati dan membentuk jiwa manusia.

Iman ertinya kepercayaan atau keyakinan. Dengan kepercayaan dan keyakinan ini akan mempengaruhi segala gerak-geri dan tingkah-laku manusia serta mempengaruhi corak pemikiran, berkata-kata, berhubung, malah cara makan dan tidur mereka. Ia akan mempengaruhi kehidupan politik, ekonomi, sosial dan moralnya.

Bagi orang-orang yang tidak beriman, kebaikan hanya dilihat sebagai kebaikan semata-mata. Sedangkan bagi mereka yang beriman, setiap kebaikan yang diperbuat itu, di mana dan pada bila-bila masa sahaja terhadap sesiapa dan apa sahaja akan dilihat, didengar dan diketahui oleh Allah swt.

Allah swt berasa senang akan kebaikan itu dan berasa senang pula terhadap orang yang melakukannya. Dari rasa senang ini akan menyebabkan turunnya rahmat Allah swt yang jauh lebih hebat dan lebih besar daripada kebaikan yang dilakukan. Rahmatnya tidak putus-putus, sama ada ketika masih hidup ini atau setelah kembali menemui Tuhannya. Seterusnya, masing-masing akan dimasukkan ke dalam syurga.
8 Responses
  1. Anonymous Says:

    Hensem jugak PokCik dulu dulu ya, moto ganaz, kete pun ganaz..:)


  2. Anonymous Says:

    wahh...lawa rumah baru :)


  3. abu_abdullah Says:

    assalamualaikum...salam ziarah...


  4. Petunjuk Bijaksana Says:

    Salam'alaik,

    harapan agar saudara terus menghasilkan karya yang bermanfaat selama yang mampu

    lillahi ta'ala


  5. Anonymous Says:

    hasilkan karya yang bermanfaat selama yang mampu~
    insyaallah.
    may dream come true p;


  6. InsyaAllah saya usahakan berkat doa dr teman-teman juga. KepadaNya kita berserah n 'kembali'.


  7. Masa muda... ada je rezeki mesti nak rasa.


  8. Anonymous Says:

    As Salam. Teruskan usaha, semoga berjaya